Feature
Tuotekortit tiivistävät sisältöä
Tuotekorteissa haluttiin kertoa kaikki oleelliset tekijät matkasta yhdellä silmäyksellä.
Mitä teimme
Web design, tekninen toteutus
Alusta
WordPress
Jääkarhuja, leijonia, maailman pohjoisin sauna ja koulutusta Masai-heimolle Keniassa. Alusta asti tiesimme, että Norjalaisen, Svein Wilhelmsenin perustama Basecamp Explorer on eri maata kuin muut matkailuyhtiöt.
Siksi olimmekin onnesta soikeina, kun ekologisuudestaan palkittu yritys valitsi MEOMin uudistamaan sen verkkopalvelun.
Arvot
Mitä tarkemmin tutustuimme Basecamp Explorerin tarinaan ja arvoihin, sitä isommalla ällikällä meitä lyötiin päähän. Paitsi että Basecamp Explorer operoi yhteensä seitsemää hotellia kahdessa maailman henkeäsalpaavimmista paikoista, eli Norjan huippuvuorilla ja Naboishon luonnonpuistossa Keniassa, se käyttää suuren osan tuotoistaan luonnonsuojelutyöhön ja Masai Mara -heimon auttamiseen.
Tässä vaiheessa tiesimme, ettei “ihan hyvä” verkkototeutus tulisi riittämään; me halusimme luoda uniikin verkkokokemuksen, joka olisi Basecampin arvojen mukainen ja auttaisi parhaimmillaan koko ekoturismia alana eteenpäin.
Pakkasimme talvivaatteet rinkkaan ja lähdimme tutustumaan Huippuvuorten kohteeseen.
Toteutus
Varsinainen projektityö aloitettiin MEOMin fasilitoimalla työpajalla. Työpajan tavoitteena oli ymmärtää paremmin ekologiseen matkaan panostavaa asiakasta. Asiakkaan matka kiinnostuksen heräämisestä ostopäätöksen syntymiseen ja kotiinpaluuseen dokumentoitiin toimiston seinälle. Rakentamalla rautalankamallit verkkopalvelun käyttöskenaarioista pyrittiin varmistamaan, ettei upea design pääse missään vaiheessa lyömään keppiä käytettävyysheurestiikan renkaisiin.
Jokaisella Basecamp Explorerin kanssa matkustaneella tulee eteen hetki, jolloin koskemattoman, herkästi haavoittuvan luonnon kauneus saa matkustajasta yliotteen – tämä hetki toimi innoittajana webin suunnittelussa. Hetkessä koettu tunne tulisi välittyä sivustoa selaillessa; matkustajan haluttiin tuntevan olevansa jo toisella jalallaan mukana seikkailussa.
Asiakaskokemus
Basecamp Explorerin asiakaskokemus on rakennettu vahvasti tarinoiden ympärille: oppaat tuntevat kohteet ja niiden historian niin hyvin, että kuvittelimme Huippuvuorten jäätiköllä välillä olevamme itse suurten naparetkeilijöiden, Roald Amundsenin ja Ernest Shackletonin matkassa. Meidät tosin oli puettu kelkkahaalareihin, aidot naparetkeilijät vaelsivat yllään pelkkä hylkeennahkapalttoo.
Tarinallisuutta tuotiin sivuille kohteiden kuvausten lisäksi itse sivun suolaan, “Stories” osioon, jossa oppaat ja työntekijät kertovat yrityksen hyväntekeväisyysprojekteista ja niiden tuomista tuloksista.
Edellisillä Basecamp Explorerin verkkosivuilla auringon hellimä Kenia ja arktisen tuulen piiskaama Spitsbergen olivat sekoittuneet vaikeasti ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Uusilla sivuilla halusimme erottaa maailmat toisistaan, jottei heinäkuista ekosafaria shoppaileva turisti törmää yhtäkkiä kuvaan jääkarhusta. Basecamp Explorerin logo ”Explorer Flag” toimii sekä lämpimässä että kylmässä visuaalisessa maailmassa, kummassakin erinomaisesti.
Kun hotelli sijaitsee keskellä jäätikköä, on vanha radioliikenteen saumakohta ja pitää sisällään huippukokin ravintolan, ei kohteesta kertominen yhdellä silmäyksellä ole se helpoin tehtävä. Kohdesivuille pyrimme rakentamaan pysäyttävän ensinäkymän, josta käyttäjä pääsee sivua selaamalla syventymään mm. hotelliin liittyviin tarinoihin, asiakkaiden jättämiin arvosteluihin sekä vaikuttavaan kuvakollaasiin.
Feature
Tuotekorteissa haluttiin kertoa kaikki oleelliset tekijät matkasta yhdellä silmäyksellä.
Sivusto suunniteltiin täysin modulaariseksi. Tämä tarkoittaa Basecampin kohdalla sitä, että yrityksen myyntitiimi pystyy lisäämään kohteita ja matkakokonaisuuksia tarpeen ja resurssien mukaan ilman erillistä apua.
”Nautin suuresti MEOMin porukan kanssa työskentelystä ja opin prosessin aikana valtavasti uutta.”
Kirsti Puro
Project Manager, Basecamp Explorer