Referenssi

Visual Components

Visual Components — vaikuttavaa visuaalisuutta, läpileikkaavaa analytiikkaa

Mitä teimme

Web design, tekninen toteutus, analytiikka

Alusta

WordPress

Asiakkaasta

Visual Components suunnittelee ja toteuttaa ohjelmistoja teollisuuden tarpeisiin. Heidän erityisosaamistaan ovat teollisuustuotannon 3D-suunnittelu ja simulointi sekä robottien off-line-ohjelmointi.

Vuonna 1999 perustetun Visual Componentsin kotipaikka on Helsinki ja sen palveluksessa on yli 130 henkilöä. Yhtiö toimii maailmanlaajuisesti yli 40 kumppanin voimin.

Projektista

Visual Components etsi kumppania brändin ja verkkosivuston uudistamiseen, johon valikoiduimme yhdessä suunnittelutoimisto 358:n kanssa. 358 vastasi brändistä ja visuaalisesta identiteetistä, MEOM sen tuomisesta verkkosivustolle, teknisen toteutuksen ohella.

Lisäksi suunnittelimme ja toteutimme yhdessä asiakkaan kanssa räätälöidyn ja kattavan sivuston analytiikan seurannan. Tavoitteena on maksimoida sivuston käytöstä ja toimivuudesta saatava laadukkaan datan määrä markkinoinnin tarpeisiin.

DESIGN

Sivustosuunnittelua kahden toimiston ja yhden pysähdyksen mallilla

Visual Componentsin brändin ja visuaalisen identiteetin uudistamista johti suunnittelutoimisto 358. Olemme MEOMilla tehneet jo pitkään yhdessä 358:n kanssa projekteja, joissa heidän asiakkaansa brändi-uudistusta seuraa verkkosivustouudistus.

Verkkosivuston suunnittelun aikana designerimme tekivät tiivistä yhteistyötä. 358:n suuntaviivojen sekä layoutien pohjalta MEOMin web designer vei ilmeen lopulliseen muotoonsa uudelle sivustolle.

Visual Componentsin verkkosivusto on visuaalinen ja laaja toteutus. Palvelutarjooma ja ratkaisut, joihin ne soveltuvat, on laaja ja tämän suunnitteluun käytettiin paljon aikaa.

Asiakkaan nimen mukaisesti visuaalisuudella on iso rooli itse ratkaisuiden esittelyssä. Sivustolle rakennettiin muun muassa animaatiota ja silmää ilahduttavia siirtymiä, jotka luovat viimeisteltyä premium-vaikutelmaa.

Tekniikka

B2B-markkinointisivuston monet ulottuvuudet

Visual Componentsin verkkosivustolla on asiakashankinnan lisäksi monia muita tarkoituksia. Palvelukuvausten ja käyttötapausten ohella sivustolta löytyy 3D-komponenttien katalogi.

Myös upotuksia luotiin moneen lähtöön, demovideoista interaktiiviseen Webviewer -3D-visualisoijaan. Näiden lisäksi sivustolla on linkitetty extranet, akatemia, keskustelupalsta, kumppaniverkoston yhteydet ja monia muita asioita.

Kaiken tämän järjestämiseksi loimme ylänavigaation rinnalle apunavigaation. Yli 3000 komponentin eCatalogiin suunniteltiin toimiva rajaustoiminto.

Analytiikka

Räätälöityä mittausta tavoitteelliseen markkinointiin

Visual Componentsilla on useita tuoteperheitä ja näille lukuisia asiakaskategorioita. Tuotteisiin tutustumiseen ja yhteydenottoihin on käytössä lukuisia HubSpot-lomakkeita. Jotta näiden lomakkeiden lähetystä voisi käyttää myös monikanavaisen markkinoinnin ja mainonnan tavoitteina, tuli näille luoda yksityiskohtainen konversioseuranta.

Samalla tämä data saatiin Googlen analytiikkaan, josta sitä voidaan tarvittaessa jalostaa helpommin raportoitavaan muotoon.

Markkinointitiimillä haluaa seurata myös sivuston käyttöä ja tuotteiden selausta muilla tavoin, jotta käyttäjiä kiinnostavista asioista saataisiin tietoa parhaalla tavalla. Loimme muun muassa seurannan eKatalogin käyttöön, jonka avulla nähdään mitkä tuotteet ovat klikatuimpia. Tällainen tieto auttaa sekä verkkosivuston että tuotekatalogin jatkokehityksessä.

Jatkokehitys

A/B-testausta ja uusia sivustoprojekteja

MEOMin ja Visual Componentsin yhteistyö on jatkunut säännöllisellä mallilla myös verkkosivuston julkaisun jälkeen.

Otimme yhdessä käyttöön WordPressissä A/B-testaamisen lisäosan, jolla asiakas voi validoida tehtyjä design- ja sisältöratkaisuja.

Mittauksen ja markkinoinnin tavoitteiden tukemisessa yhteistyö on niin ikään jatkunut. Putkessa on myös jo seuraava, tällä kertaa ala-sivuston suunnittelu ja toteutus.