Sisältöstrategia ja verkkosivustot
Tämän artikkelin innoittajana toimi Differo Oy:n perustajan Katri Tannin kanssa pidetty webinaari sisältöstrategiasta ja sen jalkauttamisesta. Webinaaritallenteen voit ladata artikkelin lopusta.
Sisältöstrategia on menetelmä, joka yhdistää yrityksen vahvuudet ja asiakkaan tarpeet. Sisältöstrategian osat
- ostajapersoonat
- sisältöpolut
- sisältökonsepti ja jakelusuunnitelma
Verkkosivustojen toteutuksissa yrityksen erottautumistekijät ja positiointi markkinalla nousevat ankaran keskustelun kohteeksi. Sisältöstrategia lähtee liiketoimintastrategiasta ja kirkastaa miten yritys pystyy viestimään arvon potentiaaliselle ostajalle. Tältä pohjalta markkinoinnista ja verkkosivustoista pystytään luomaan vakuuttava ja yhtenäinen kokonaisuus.
Ostopolut
Ostopolut ovat kriittinen osa sisältöstrategiaa. Ostopolut, ostajapersoonat yms. työkalut auttavat yrityksiä luomaan yhtenäisen (ja yksinkertaistetun) kuvan todellisuudesta. Tämä auttaa viestimään yrityksenä – ei vain yksilönä.
Seuraavat kysymykset auttavat ostopolkujen määrittämisessä:
- Mitä ongelmia ja kysymyksiä ostajalla on?
- Miten ja missä yrityksemme vastaa näihin?
- Miten ostaja päätyi kosketuksiin yrityksen tuottaman sisällön kanssa?
- Mitä toivomme hänen tekevän seuraavaksi?
Sisältöstrategian, markkinointistrategian tai verkkosivuston päivittäminen tuntuu tyypillisesti massiiviselta projektilta. Tarve syntyy, kun tieto on vanhentunutta tai yrityksellä ei ole yhteistä kuvaa markkinoinnin strategisista linjauksista. Olisiko mahdollista lähestyä näitä asioita vielä enemmän prosessina kuin projektina?
Jos olet tähän asti lukenut, niin todennäköisesti myös webinaaritallenne on sinulle arvokasta sisältöä. Keskustelimme sisältöstrategiasta aiheen superammattilaisen Katri Tannin kanssa 7.10.2021 pidetyssä webinaarissa.