Blogi

Tekoäly ja markkinointi – työkaluja ja käyttötapauksia

Tekoäly on täällä halusitpa tai et. Siitä on tullut niin oleellinen osa IT-infrastruktuuria, että emme edes huomaa sen läsnäoloa. Mutta nyt uuden sukupolven AI-ratkaisut, etunenässä ChatGPT, on tehnyt AI:n erittäin näkyväksi. Tekoäly tulee osaksi meidän kaikkien arkea ja markkinoijat eivät ole poikkeus.

Tässä artikkelissa tutustutaan tekoälyn mahdollisuuksiin markkinointitehtävissä pääsääntöisesti verkkosivuston ja siihen liittyvän asiakashankinnan näkökulmasta: mitä työkaluja ja keinoja on käytössä, minkälaisia toimintamalleja on syntynyt ja mitä mahdollisuuksia lähitulevaisuus tuo tullessaan. 

Artikkelia varten on haettu kyselytutkimuksen muodossa näkemyksiä 50 suomalaiselta markkinointipäättäjältä erityisesti verkkosivustoihin liittyen. Valtaosa ei vielä hyödynnä rutiininomaisesti tekoälyä osana työviikkoa, mutta potentiaali on tunnistettu. Ennen kaikkea markkinoijat tiedostavat, että siitä tulee oleellinen osa asiakashankintaa. 

Tekstissä olevat sitaatit ovat kyselyyn vastanneiden markkinointipäättäjien nostoja.

Tekoäly on kuulunut jo vuosia markkinoijien arkeen

ChatGPT ja Midjourneyn nostattaman huuman keskellä helposti unohtuu, että tekoäly ei ole uusi asia markkinoijien elämässä. Se on ainoastaan lymyillyt taustalla. 

Facebookin ja Googlen mainos- sekä analytiikkatyökalut ovat peruskauraa asiakashankinnassa. Mainostajan tarvitsee vaan kertoa, ketä halutaan tavoitella ja työkalut näyttävät mainokset relevanteille ihmisille. Oppivat algoritmit optimoivat tuloksia automaattisesti, jättävät huonosti performoivat mainokset pois ja näyttävät ahkerimmin klikkejä generoivia tuotoksia, eli koneen alla hyrisee AI-kyvykkyyksiä. Työkalujen tuottamat Look-a-like yleisöt ja monimutkaiset attribuutiomallit vievät tätä vielä asteen pidemmälle. 

Ohjelmallinen ostaminen on kompleksinen algoritmiviidakko, mutta tästäkin on tullut monessa yrityksessä tavallinen markkinointiväline. Se pystyy löytämään oikeat asiakkaat, oikeasta mediasta, oikeaan aikaan ja kaiken lisäksi oikeaan hintaan. Suurin osa käyttäjistä ei edes tiedä miten se toimii, mutta tulokset ovat tekoälyn ansiosta. 

Olemme siis hyödyntäneet jo AI:ta markkinoinnissa, vaikka se ei tunnu siltä. Jos haluaa ottaa seuraavia askeleita, tässä artikkelissa on listattu käyttötapoja ja työkaluja. Työkalut kehittyvät jatkuvasti ja valitettavasti moni työkalu kykenee operoimaan vasta englannin kielen kanssa. Tilanne kuitenkin paranee koko ajan suomen kielen suhteen. 

Tekoäly on sisältökone

Artikkeleita, postauksia jne., AI:n tekemänä voi jo nyt hyödyntää, kunhan muokkaa tekstin brändiin, kontekstiin sopivaksi. Ja tietysti varmistaa, että faktat on oikein.

Aloitetaan helposta päästä, eli AI:n hyödyntämisestä sisällöntuotannossa. Sisällöntuotanto on yksi resurssi-intensiivisimmistä töistä, joita markkinointiosasto kohtaa. Kaikki apu tällä sektorilla on siis tervetullutta. 

ChatGPT ja Jasper.ai kykenevät kommunikoimaan myös suomeksi, joten ne ovat kotimaan markkinoijille varteenotettavia työkaluja. 

Mihin tekoälyä voi käyttää sitten sisällöntuotannossa? Melkeinpä mihin vaan. Blogikirjoitusten tekemiseen, verkkosivustosisältöjen tekemiseen, uutiskirjeiden väsäämiseen, somepostausten laatimiseen, hakukoneoptimoituun sisältöön, mainostekstien kirjoittamiseen…

Työkaluilla selättää valkoisen paperin kammon ja sekunneissa on jo aihio olemassa. Vaikka lopputulos ei olisi heti kättelyssä täydellinen ja tekstiä pitää manuaalisesti parantaa, aikaa on jo säästynyt valtavasti. Ja mitä enemmän käyttää työkaluja, sitä paremmin tekoälyä osaa ohjastaa oikeaan suuntaan. 

Kehotteet, eli promptit ovatkin kaikki kaikessa. Kone tekee sen mitä käsketään ja jossei kehoteta tarkasti, kone päättää lopputuleman. Tähän voi vaikuttaa antamalla tarkat ohjeet tyylistä, kohdeyleisöstä, kanavasta, ostopolun vaiheesta, formaatista jne. 

Esimerkiksi jos haluaa luoda uutta sisältöä verkkosivustolle esimerkiksi palvelukuvauksen / ländärin muodossa ja sivuston olemassa oleva sisältö on äänensävyltä ja muodoltaan kunnossa, AI:n voi pyytää matkimaan tyyliä. 

Syöttämällä olemassa olevaa sisältöä, pyytämällä konetta analysoimaan tekstin äänensävyä, ja luomaan kustomoitu uudelleen käytettävä kehote, pystyy luomaan sisältöä joka noudattaa olemassa olevaa linjaa. Sen jälkeen vaan uuden sivuston pihvi sisään tyylipromptin kera niin hetkessä on uuden ländärin ensimmäinen versio valmiina. 

Kehotteiden optimointiin ja parantamiseen löytyy työkalu PromptPerfect, joka auttaa luomaan tarpeeseen sopivia prompteja. Sitä voi hyödyntää yleisimpiin työkaluihin kuten ChatGPT, Midjourney ja DALL-E 2.

Erittäin mielenkiintoinen työkalu on MarketMuse (valitettavasti palvelee vasta englanninkielistä maailmaa). Sen avulla on mahdollista analysoida oman sisällön aukot vs kilpailijat, luoda sen avulla sisältösuunnitelma, tehdä avainsanakartoituksia, ja luoda suoraan hakukoneoptimoitua sisältöä (ChatGPT integraatio on tulossa, jolloin kyvykkyys nousee entisestään). Tiedät siis mitä sisältöä tarvitaan ja saat valmiin optimoidun sisällön.

MarketMuse on esimerkki, miltä markkinoijan arki tulee näyttäytymään lähitulevaisuudessa: tekoäly auttaa analysoimaan, ymmärtämään ja parantamaan tekemistä.  

Täällä mielenkiinnolla seurataan mitä AI-työkalut tarjoavat markkinointiin lähiaikoina. Uskon, että markkinoinnin kenttä tulee muuttumaan aika kovalla vauhdilla.”

Kyselystä kerättyä 

Jollain tavalla AI voisi ehkä auttaa pitämään tekstejä ajantasalla ja Googlen suosiossa päivittämällä niitä tasaisin väliajoin.

Valtaosa vastaajista uskovat, että tekoälyn mahdollisuudet liittyvätkin sisällöntuotantoon. Sen uskotaan helpottavan ja nopeuttavan työtä erityisesti toistettavien ja yksinkertaisten sisältöjen kanssa, kuten yleisluontoiset dokumentaatiot, SEO-sisällöt ja laajempien sisältöjen tiivistämisessä. 

Sisältöjen ylläpito ja päivittäminen on aina ollut haaste, sillä markkinointi tyypillisesti keskittyy uusien sisältöjen luomiseen olemassa olevien kehittämisen sijaan. Vastaajien mukaan tekoälytyökalut voisivat auttaa pitämään sisällöt relevantteina ja ajantasaisina.

Luovien sisältöjen suhteen nähdään, että tekoäly auttaa pääsemään alkuun, luomaan raameja ja tuomaan uutta perspektiiviä sisältöihin. Mutta ihmiskosketusta tarvitaan faktojen tarkistamiseen, tekstin viimeistelyyn, näkemysten kirkastamiseen ja toimialakohtaisten detaljien tuottamiseen. Asiakasymmärrys on edelleen tärkeää ja se on asiantuntijuuden edellytys. 

Vastaajien huolenaiheena on geneeriset sisällöt. Jos kaikki toimijat tuuttaavat AI:n avulla samankaltaisia sisältöjä, sisältöjen arvo laskee, erottautuminen on vaikeaa ja kohderyhmiltä loppuu sisältöjen kulutus kokonaan.

Uskon, että AI-työkalut tulevat kasvattamaan rooliaan monessakin työssä ja pian.

Kuvitus, videot ja design

Kuvien muuttaminen verkkosivustolle on aina iso urakka – onpa kyse valokuvaussessiosta tai graafikon laatimista kuvista. Monen blogipostauksen julkaisu on viivästynyt, kun ei ole löytynyt sopivaa kuvaa. Kuvat ovat usein julkaisuprosessin suurin pullonkaula tai sitten tyydytään mitäänsanomattomiin stokkikuviin. 

(Tämän artikkelin kuvituskuvan luomiseen meni noin 7 minuuttia).

Tekoälyohjelmistot ovat tulleet rytinällä kuvitusmarkkinaan ja ne helpottavat valtavasti markkinoijien elämää. Korkealaatuisia kustomoituja kuvituksia on mahdollista saada nopeasti ja edullisesti kaikissa mahdollisissa tyyleissä: animaatioista valokuviin, fantasiasta reaalimaailmaan.

Työkalut pystyvät laajempiinkin design tehtäviin. Niiden avulla voidaan myös tuottaa verkkosivustoleiskoja, visuaalisia ilme-ehdotuksia, tuotekuvia, käyttöliittymiä jne. Oikean ihmissuunnitteljan taitoja vielä tarvitaan, jotta ehdotukset muuttuvat todeksi, mutta työkalujen avulla voi laajentaa horisonttia merkittävästi. Aivan kuten sisältöjen suhteen, työkalut nopeuttavat, tuovat uutta perspektiiviä ja ovat luovuuden katalyyttejä. 

Visuaaliseen ilmeeseen liittyvät työkalut vois itseä kiinnostaa, koska siihenkin vähintään yleensä annan ideoitani, kun en aina osaa kaikkee toteuttaa 😄

Markkinoijan tehtäväkenttä on laaja ja työkalujen avulla voi paikata omia/tiimin heikkouksia. Sanaorientoitunut saa tukea kuvitustyökaluista, visuaalisesti näppärä saa tekstiä aikaiseksi. Kustannussäästöjä saa kun ei tarvitse paisuttaa tiimiä tai ostaa palveluita toimistoilta – työt tehostuvat ja nopeutuvat merkittävästi. 

Yksi monipuolisimmista työkaluista on Midjourney, sillä sen avulla saa apua lukuisiin visuaalisiin tehtäviin: kuvituksista leiskoihin. Midjourneyn käyttöliittymä ei ole kaikkein intuitiivisin ja käyttöönotto ei kaikkein sulavin, mutta alkuopettelun jälkeen tuotokset ovat erinomaisia. Tämän artikkelin ja meidän muiden tuoreimpien bloggausten kuvitukset on tehty Midjourneyn avulla. 

Videokenttäänkin on tullut mielenkiintoisia uusia työkaluja, jotka helpottavat videoiden tekemistä.

Synthesia.io avulla voi luoda videoita käsikirjoituksen perusteella 120 kielelle. Tämä on täydellinen ratkaisu, jossei halua itse esiintyä videolla, sillä voit valita mieluisan avatarin joka hoitaa homman esiintymiskammoisen tai murteenrasittaman puolesta. Käsikirjoituksen tekoon voi hyödyntää esimerkiksi ChatGPT:n kyvykkyyksiä.

Supercreator vie homman vieläkin pidemmälle, sillä se auttaa luomaan käsikirjoituksen puolestasi, editoi ja jakelee videon toivottuihin kanaviin. Tämä on täydellinen työkalu, jos haluat luoda esimerkiksi lyhyitä videoita somekanaviin tai blogipostausten tueksi, sillä sinne voi syöttää linkin ja se tekee artikkelin perusteella valmiin käsikirjoituksen jonka voit vaan lukea kameralle. 

Kyselystä kerättyä 

Vastaajat eivät vielä näe kaikkia visuaalisuuteen liittyviä mahdollisuuksia ja miten uudet työkalut voisivat helpottaa markkinoijan arkea. Pääpaino vastaajilla oli visuaalisen ilmeen puolella eikä niinkään arjen pienten askareiden tekemisessä. 

Ehkä verkkosivuissa yksinkertainen apu voisi olla joku leiska-AI, jolle voi syöttää avainsanat yrityksestä ja sen jälkeen saisi jo haisun siitä miltä ko. yrityksen tuleva verkkosivu voisi näyttää.

Yksi vastaaja tuumasi, että verkkosivustotoimistoa ei varmaankaan kiinnosta designiin liittyvät ratkaisut, mutta se ei pidä paikkansa. Työkalujen avulla on mahdollista nopeuttaa ja parantaa sivuston suunnittelua, kun moodboardit, ilmesuuntaukset ym. saadaan kartoitettua nopeammin ja tehokkaammin. Jos isot linjat saadaan sutjakkaasti purkkiin, voidaan käyttää enemmän aikaa detaljeihin ja wow-efektin luomiseen. 

Datan käsittely, analysointi ja personointi

Data on uusi öljy on jo kliseeksi muodostunut sananparsi. Dataa on ollut saatavilla jo pitkään, mutta sen pyörittäminen on vaatinut paljon erikoisosaamista ja se on ollut korporaatioiden luksusta. 

Digitalisaation ja markkinointityökalujen määrän lisääntyessä, myös markkinoinnilla on ollut runsaasti dataa käytössä. Haaste on kuitenkin ollut se, että data on pirstaloitunutta ja sen muuttaminen relevanteiksi näkemyksiksi on ollut vaikeaa. Asiakashankinnan parissa työskentelevät tarvitsevatkin erilaista datan käsittelyä kuin perinteinen Business Intelligence on pystynyt tarjoamaan. 

Customer Data Platforms (CDP) ovat vastaus tähän haasteeseen. Niiden avulla markkinoijat ja myyjät voivat kerätä dataa eri lähteistä kuten CRM:stä, sähköpostista, verkkokaupasta, mobiiliapplikaatioista, sosiaalisen median kanavista ja verkkosivustosta, ja yhdistää ne yhteen alustaan. 

Tämä mahdollistaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen asiakkaista, segmenteistä, käyttäytymisestä ja kiinnostuksen kohteista. Silloin pystyy tuottamaan parempaa asiakaskokemusta, tekemään datan avulla parempia päätöksiä, tehostamaan asiakashankintatoimenpiteitä ja personoimaan kampanjoita. 

Tekoälyn rikastamia CDP-työkaluja on saatavilla runsaasti ja ainoaksi tehtäväksi jää valita omiin tarpeisiin sopiva vaihtoehto. Tässä muutama nosto:

Jo nyt meillä on paljon dataa eri alustoilta (verkkosivut, somet jne.) ja ehkä AI voisi toimia siinä välissä kertomassa mikä toimii ja mikä ei ja kuinka konkreettisesti parantaa. Mikä ei vaikka istu brändiin, jos some alkaa irtaantumaan verkkosivuista.”

Graalin malja vielä puuttuu, eli tässä vaiheessa ei ole työkalua, joka datan perusteella kertoisi mitä kannattaisi tehdä, mitkä ovat prioriteetit ja miten asiakashankintaan saadaan potkua. Mielenkiintoista on nähdä, milloin päästään testaamaan ensimmäisiä versioita tämän kaltaisesta työkalusta.

Mutta ennen kuin markkinointia ohjaavat työkalut tulevat, voidaan käyttää niitä ominaisuuksia, joita on saatavilla. Customer Data Platformeihin ja datan käsittelyyn liittyy läheisesti personointi

Markkinoijat ovat tehneet personointia aina onpa se ollut suorapostin lähettäminen, mainoskohdistuksissa tai vaikkapa vastaajan nimen lisäämisen muodossa sähköpostiin. Ihannetilanteessa kaiken voisi personoida, mutta ajankäytön suhteen tämä ei ole aina mahdollista. Tekoäly tuo tähän valtavaa helpotusta ja yksi iso mahdollisuus on asiakas- tai segmenttikohtaisessa personoinnissa. 

Osaan CDP-alustoista sisältyy jo personointiominaisuuksia, eli kun data on analysoitu, se kyetään ryhmittelemään ja toteuttamaan suoraan personoituja toimenpiteitä eri kohderyhmille. Voit automatisoida sähköpostit, lähettää personoituja tekstiviestejä, tehdä kohdistettuja mainoskampanjoita, promota asiakkaalle relevantteja tuotteita, tehdä automaattista lisämyyntiä, räätälöidä verkkosivustoa jne. 

Tavus.io ja Windsor.io  tuovat personoinnin videoon. Voit luoda yhden videon ja personoida se asiakaskohtaisesti, jolloin voit hyödyntää samaa videorunkoa tuhansia kertoja. Videot voidaan jopa automatisoida lähtemään sähköpostilla suoraan asiakkaille, joten voit tehdä heti persoonallisen vaikutuksen yhteydenottajaan. 

Adext.ai lähestyminen personointi on erilainen, mutta erittäin mielenkiintoinen. Jos positio, viestit ja mainokset ovat kunnossa, työkalun avulla voit löytää oikean kohderyhmän valitussa mainoskanavassa. Syötät assetit sisään ja AI etsii puolestasi kohderyhmän ja optimoi kampanjan automaattisesti. Tämä vie Metan ja Googlen kyvykkyydet seuraavalle tasolle ja mainoskampanjan ROI paranee merkittävästi. 

Kyselystä kerättyä 

AI:lla saataisiin varmasti markkinoinninkin analytiikasta helpompaa ja valmiiksi analysoidumpaa. Siis että kaikkea dataa ei tarvisi pureksia itekseen vaan AI osaisi osoittaa ne paikat johon kiinnittää huomiota ja spotata tärkeimmät trendit.”

Datan analysointi nousi kyselyssä isosti esille. Markkinointipäättäjät odottavat vesi kielellä, että pystyisivät yhdistämään eri tietolähteitä yhtenäiseksi asiakasymmärrykseksi ja selkeiksi toimenpide-ehdotuksiksi. Laajojen kokonaisuuksien lisäksi toivotaan täsmäiskuja, eli automaattisempaa analyysia verkkosivuston tai mainosten suorituskyvystä. 

Monet jo pitkään käytössä olevista työkaluista (mm. Crazy Egg, Hotjar, Hootsuite) sisältävät AI-kyvykkyyksiä jo nyt, mutta markkinoijien kaipaamia yhteenvetoja ja spesifiä toimenpidesuosituksia ei ole vielä tarpeeksi. 

Kyselytutkimuksessa personointi ei noussut esille, mutta se on alue, jossa on hurjasti potentiaalia ja voi auttaa markkinoijia saamaan enemmän irti markkinointitoimenpiteistä. Kaikkia mahdollisuuksia ei vielä tunneta ja personointi on yksi niistä. 

Tekoäly on itelle kyllä vielä vähän mörkö. Ehkä siis ihan vaan että mitä AI-pohjaisia työkaluja ylipäänsä on olemassa – onko ne enempi tekniseen puoleen liittyviä vai voidaanko niillä jopa copyyn puuttua?”

Chat ja tekoäly

“Kaikenlaisten structuroitujen bottien, mutta myös ihan live chatin korvaaminen AI:lla ainakin tiettyyn rajaan asti.”

Chatit ovat pitkään kuuluneet markkinoijan työkalupakin perusvarustukseen. AI:lla tehostetut chatit vievät hyödyt vieläkin pidemmälle. Tekoälyn kielelliset kyvykkyydet ovat jo niin pitkällä, että ne kykenevät palvelemaan kaikilla yleisimmillä kielillä onpa chatin tarkoituksena hoitaa perinteistä asiakastukea, vastata usein kysyttyihin kysymyksiin tai tehdä asiakkaalle tuotesuositteluja. Jos on sopiva tuote, chat voi myös klousata kaupan. 

Hyvin toimiva chat on kustannustehokas ja säästää valtavasti henkilötyöresursseja. Chatit vaativat kuitenkin taustalle ihmisiä, jos botti ei pystykään viemään asiakkaan tarpeita loppuun saakka. Mitä vähemmän tarvitaan ihmistä, sen tehokkaampaa.

Asiakkaat ovat koko ajan siirtyneet enemmän itseoppivan suuntaan, ja chat on tähän tehtävään oiva apu. Sen sijaan, että asiakas joutuu etsimään tiedon verkkosivustolta, älyllä varustettu chat auttaa löytämään relevantin informaation. Kun totumme kysymään ChatGPT:ltä ja vastaavilta apua, tulemme varmasti toimimaan verkkosivustolla samalla tavalla, kunhan chatbotien kyvykkyydet ovat riittävällä tasolla.

Meidän asiakkaidemme joukossa on pari kotimaista chat-osaajaa erilaisiin tarpeisiin. Humm hyödyntää mm. Intercomin teknologiaa ja Front.ai valjastaa keskustelevan AI:n luonnollisen kielen kyvykkyksiä.

Kyselystä kerättyä 

Chatit nousivat vastaajien keskuudessa yhdeksi mielenkiinnon kohteeksi, eikä ihme, sillä chatit ovat tuttuja. Mitä enemmän voi automatisoida chattia, sen parempi. Chatin käyttöönotto ja virittäminen vie aikaa ja vaivaa, joten mitä fiksumpi se on, sen suurempi ROI. 

Mitä enemmän chat tarjoaa aitoa arvoa verkkosivuston vierailijoille, sitä enemmän näemme alykkäitä chatteja ja sen sen seurauksena niiden käyttöaste kasvaa. Olemme siis chatin renessanssin reunalla.

Chattibotti – kuinka älykkään ja kuinka nopeesti siitä saa tekoälyllä ja onko siitä aidosti hyötyä että saako sen valjastettua vastaamaan niihin täsmäkysymyksiin ja miten sit toisaalta sieltä saatua tietoa voisi hyödyntää myös eteenpäin.

Tekniikka

Todennäköisesti AI pystyisi analysoimaan, vaikka Google Pagespeed insightsit ja ehdottamaan suoraan parempaa koodia tilalle.

Markkinoijat ovat joutuneet tekniikan kanssa pelaamaan siitä hetkestä kun verkkosivustot (tai oikeammin kotisivut) näkivät päivänvalon. Tekniikka on yksi osa markkinoijan askarekenttää ja taito/kiinnostuksen tasosta riippuu kuinka paljon sen kanssa pitää olla tekemisessä. 

Verkkosivustojen kehitys tippuu tekniikan laariin onpa se WordPressin html-koodin pienimuotoista manipulointia, CSS:n säätö tai TagManagerin kanssa pelailua. Verkkosivustokumppani on oiva apu vaativimmissa hommissa ja sivuston ylläpidossa, mutta tekoäly pystyy myös auttamaan

Vahvemmin koodiorientoituneet ovatkin hyödyntäneet GitHubin Copilotia tehostaakseen työnkulkua (olemme itsekin Copilotin käyttäjiä).  Vähemmän koodista pitävät voivat kääntyä Optimizely puoleen, joka helpottaa verkkosivuston testaamista ja optimointia.

Koodia on ajettua ChatGPT:n kautta saadakseen varmistusta idealleen tai löytääkseen vaihtoehtoisia  ratkaisutapoja. ChatGPT:ltä voi myös kysyä teknisiä kysymyksiä ja se on luonteva vaihtoehto Googlen ja Stack Overflown rinnalle. 

WordPressin Gutenberg editoriin on myöskin tekeillä ChatGPT:tä hyödyntävä lisäosa. Se tuo editoriin suoraan kehoterivin ja voit luoda, muokata ja asetella sisältö promptien avulla. Se poistaa leikkaa/liimaa vaiheen ja helpottaa sisällön visualisointia. Alla olevassa twiitissä havainnollistetaan helppokäyttöisyys.

Kyselystä kerättyä 

Markkinoijat kaipaavat helpotusta teknisiin tuskiin ja tekoäly on tervetullut lisä. Vastaajat haluavat apua kevyeen tunkkaamiseen ja sivuston optimointiin: juuri niihin arjen pienempiin hidastaviin haasteisiin. Yksi esimerkki oli, että AI voisi automaattisesti luoda iso kasa sivuja SEO tarkoitukseen, jolloin voisi kaikki palvelu- ja lokaatiopermutaatiot tuottaa nopeasti ja vaivattomasti.

Vielä ei noussut esille tarvetta sille, että AI suunnittelisi ja toteuttaisi koko sivuston. Putkessa on tällaisiakin ratkaisuja ja ne ovatkin ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, kun toimintaa käynnistetään tai tarvitaan käyntikorttisivusto. Mutta jos verkkosivusto on asiakashankinnan ytimessä, tämä on vielä liian riskialtista, että uskallettaisiin laittaa liiketoiminta tekoälyn käsiin. 

Sivujen rutiininomainen tekninen ylläpito. Kyllähän WP-tarjoaa automaattisia päivityksiä yms, mutta eihän ne varmista päivityksen yhteensopivuutta muiden plugareiden, teeman yms kanssa. Ei oo ihan kerta tai kaksi, kun päivityksen jälkeen kaikki on paskana ja syytä saa jahdata useamman tunnin. 😅

Kokemusta kokeiluista

Tekoäly tulee halusimme tai ei ja nyt vaikuttaa siltä, että markkinoijat ovat innoissaan uusista mahdollisuuksista. Kunhan on aikaa perehtyä vaihtoehtoihin ja sovittaa ne omaan arkeen. Nyt on jo nähtävillä, että tekoälyä hyödyntämällä saa kilpailuetua, minimissään tehokkaamman työskentelyn kautta, mutta parhaimmillaan se voi tuottaa merkittävää lisäarvoa koko asiakashankintaan. 

Jokaisen markkinoijan on syytä käyttää osan työajastaan mahdollisuuksien tutustumisiin. Yllä on esitelty roima nippu työkaluja ja varmasti syntyi ajatuksia, mistä lähteä liikkeelle. 

Jos ei tiedä mistä aloittaa, niin suosittelen ChatGPT:n ja Midjourneyn käyttöä. Ne ovat hyödyllisiä sellaisenaan, mutta niiden avulla oppi AI:n kielen, eli kokeilemalla rohkeasti erilaisia prompteja saa tuntumaa, miten tekoäly toimii. Spesifit, kontekstuaaliset ja kuvaavat kehotteet toimivat parhaiten, joka on hyvin erilainen kieli kuin mihin olemme tottuneet hakukoneita käytettäessä. 

Ideoita mitä voi testata ChatGPT:ssä


Tässä artikkelissa esitetyt työkalut ja mahdollisuudet ovat vain pintaraapaisu tekoälyn työkaluista ja potentiaalista. Patoluukut ovat auki ja joka päivä syntyy uusia ratkaisuja ja olemassa olevia ohjelmistoja parannetaan AI-ominaisuuksilla. Kehityssykli on niin nopea, että jossei ihan päivistä voi puhua, niin kuukausittain ala ottaa harppauksia eteenpäin. 

Vuoden päästä sama kysely tuottaa varmasti hyvin erilaisia vastauksia, kun tekoälyn hyödyntämisestä on tullut oleellinen osa viikottaista rutiinia. Esimerkkejä prosesseista ja työkaluista on kaikilla oma tarina kerrottavana. 

Tämä on erittäin mielenkiintoista aikaa ja mullistus tulee olemaan samansuuruinen kuin Internet aiheutti – niin meille kaikille kuin markkinoijille.

Paljon pelotellaan, että AI vie meidän markkinoijien duunit, mutta ehkä itse uskon kuitenkin, että se tulee olemaan enemmän merkittävä työkalu kuin kokonainen korvaaja. Toki tietyt osa-alueet tulee kärsimään varmasti, mutta kehitys kehittyy ja pitää sopeutua.

Tämä artikkeli on kirjoitettu ihmiskätöisin merkki merkiltä. Tekoälyä ei ole käytetty tekstin tuottamiseen.