Blogi

Pitäisikö sinun kokeilla Design Sprintiä?

Googlen lanseeraama innovaatiotyökalu lupaa tuloksia testatuilla prototyypeillä, lyhyessä ajassa.

Aikaisemmassa bloggauksessa kävimme läpi miten Design Sprint syntyi, ja miksi se on parempi kuin perinteinen brainstormaus. Jos et vielä lukenut sitä, niin kannattaa vilkaista se täältä:
Brainstormaus on kuollut – Eläköön Design Sprint

Neljä syytä kokeilla Design Sprintiä:

  1. Validoi ratkaisuja monimutkaisiin liiketoiminnan haasteisiin
  2. Pienennä projektien budjettia ja kestoa
  3. Ymmärrä ketterästi asiakkaitasi
  4. Osallista ja yhdistä henkilöitä, jotka normaalisti eivät osallistuisi suunnitteluun

Onnistuakseen Design Sprint vaatii tietyt olosuhteet ja edellytykset. Luettuasi tämän blogikirjoituksen tiedät, sopiiko se sinulle.

Mitä tarvitset, jotta voit järjestää Design Sprintin

Ratkaistavan ongelman

Tämä voi tuntua päivänselvältä, mutta ei aina ole sitä. Onnistuaksesi Design Sprintissä tarvitset jonkin ongelman ratkaistavaksi.

Ongelman määrittely voi perustua esimerkiksi nykyisen tuotteen auditointiin, haluun parantaa jotain ominaisuutta tai rakentaa jotain täysin uutta. Design Sprintin ensimmäisenä päivänä määritellään tarkka ongelma ratkaistavaksi, mutta on hyvä, jos tiedossa on jokin konkreettinen liiketoiminnan haaste, jota lähdemme purkamaan.

Design Sprintissä ongelma käännetään mahdollisuudeksi, joten älä murehdi liikaa jos tämä lähtökohta tuntuu pessimistisellä.

Esimerkki ongelmasta:
Öljynsuodattimia valmistava yritys etsi ratkaisua sähköautojen tuomaan haasteeseen: öljynsuodattimia ei enää tarvita. Miten hyödyntää yrityksen olemassa olevaa teknologiaa? Ketkä olisivat heidän uusia asiakkaita? Miten erottautua kilpailijoista? Ja tärkeimpänä, haluaako kukaan käyttää tätä uutta tuotetta? Design Sprintin avulla he löysivät ratkaisun näihin kysymyksiin.

Oikeat osallistujat

Design Sprintin prosessi on nopea, joten tarvitset mukaan ne henkilöt, joilla on syvällistä osaamista ja tietoa ratkaistavasta ongelmasta. Tarpeellinen tieto kerätään näiltä henkilöiltä haastatteluiden avulla.

Design Sprintin lopussa häämöttävä ratkaisu tulee perustumaan tähän haastatteluilla muodostettuun syvälliseen tietoon alasta, aikaisemmista yrityksistä ratkaista ongelma, kohdemarkkinasta sekä liiketoiminnan suunnasta. Tulet tekemään ratkaisuja perustuen tietoon, olettamusten sijaan.

Teoriassa on myös mahdollista järjestää Design Sprint ilman näitä sidosryhmiä, mutta tällöin ratkaisut perustuvat olettamuksiin ja arvauksiin.

Yleensä sidosryhmä koostuu tiimisi johtohenkilöistä.

Tässä muutamia esimerkkejä avainrooleista:

Päättäjä 

Tekee lopulliset päätökset Design Sprintissä. Usein päättäjä on se henkilö, joka voi torpata huonot ideat tai ratkaista pattitilanteet. Tyypillisesti päättäjäksi sopivia henkilöitä ovat esimerkiksi CIO, CDO, CTO tai tuoteomistaja.

Suunnittelija 

Tuo työskentelyyn näkemyksen parhaista käytännöistä. Sprintin aikana on tarkoitus visualisoida paljon ratkaisuja, oli kyse sitten mobiilisovelluksesta tai prosessista. Suunnittelijan tärkein rooli on tuottaa nopeasti visuaalinen prototyyppi, joka on tarpeeksi realistinen testausta varten.

Markkinoinnista vastaava 

Muotoilee prototyypin asiasisällön ymmärrettävään muotoon. Viesti on vähintään yhtä tärkeä kuin prototyypin ulkoasu ja funktio.

Asiakkaan ääni 

Edustaa henkilö, joka kykenee näkemään myynnin ja markkinoinnin kerroksen läpi. Yleensä tämä on joku asiakaskentässä työskentelevä, esimerkiksi Customer Success, projektipäällikkö tai vaikkapa asiakasvastaava.

Vähintään kolme päivää kalenterista

Paras lopputulos edellyttää avainhenkilöiden läsnäoloa koko Design Sprintin ajan, joten on parasta raivata kalenteri tyhjäksi vähintään kolmeksi päiväksi koko tiimin osalta. Käymme kaikkien päiväkohtaiset tehtävät läpi tulevissa blogikirjoituksissa.

Jotta ihmiset ovat ylipäätään valmiita tyhjentämään kalenteriaan, täytyy heidän ymmärtää Design Sprintin arvo ja mitä sillä voi saada aikaan. Silloinkin Design Sprint, kuten nimi viittaa, on erittäin intensiivinen prosessi. Tiukka, jopa minuutin tarkkuudella etenevä aikataulu on rankka, mutta jokaisen Sprint-päivän päätteeksi on syntynyt silmiä avaavia tuloksia.

Alustavan tavoitteen

Ensimmäinen päivä alkaa kysymyksellä  “Mikä on tämän Design Sprintin tavoite? Missä haluamme liiketoimintamme olevan kuuden kuukauden, taikka viiden vuoden päässä?”

Tavoitetta tarkennetaan Sprintin aikana, sidosryhmiltä kerättävän tietomäärän kasvaessa, mutta alussa tarvitset suunnan, jota kohti mennä.

Mitä voit saavuttaa Design Sprintillä

Voit validoida ratkaisuja monimutkaisiin liiketoiminnan haasteisiin

Design Sprintin avulla tuotat konkreettisia ratkaisuja, jotka testataan oikealla kohderyhmällä.

Pienennä projektien budjettia ja lyhennä kestoa

Testaamalla ratkaisua, joka on syntynyt neljässä päivässä, voit säästää paljonkin aikaa ja rahaa. Opit prototyypistä lyhyessä ajassa eikä sinun tarvitsee tehdä laajempaa investointia.

Ymmärrä asiakkaitasi

Design Sprintin viimeisenä päivänä ongelman ratkaisu testataan oikealla kohderyhmällä. Päivän mittaisen käyttäjätestauksen jälkeen ymmärrät asiakkaidesi tarpeita paljon syvemmin.

Osallista ja yhdistä henkilöitä, jotka eivät normaalisti osallistuisi suunnitteluun

Tiimi kasataan sellaisista henkilöistä, jotka tavallisesti eivät osallistuisi tämän kaltaisiin työpajoihin tai suunnitteluprosesseihin.

Siirrä tuoteomistajuus-ajattelutapaa muutamalta yksilöltä isommalle joukolle

Design Sprintin prosessia on hiottu vuosia Googlen ja lukuisten muiden yritysten toimesta, ja se on yksityiskohtaisesti dokumentoitu ja standardisoitu. Prosessi on helppo monistaa organisaation sisällä.

Milloin Design Sprint kannattaa järjestää

Kun rakennat uutta tuotetta ja haluat tarkentaa tuotteen tarjoamaa

Design Sprint keskittyy käyttäjän ymmärtämiseen ja se auttaa validoimaan tuotettasi nopeasti.

Kun tiimilläsi on vaikeasti ratkaistava ongelma

Design Sprint tuottaa testattuja tuloksia, jotka perustuvat tietoon.

Kun kohtaat suurempia riskejä

Jos olet suunnittelemassa liiketoiminnan muutosta, tai luomassa tuotetta tai palvelua, joka sisältää suuren potentiaalisen riskin, voit Design Sprintin avulla testata lopputulosta nopeasti ja ketterästi.

Kun haluat nopeuttaa tuotekehitystä

Älä suotta paini tuotteesi kanssa kauemmin kuin on tarpeen vaan hanki tuloksia nopeasti. Design Sprintin avulla löydät ratkaisun alle viikossa ja näet oikeasti toimiiko se.

Milloin ei kannata järjestää Design Sprintiä

On tärkeää ymmärtää milloin ei ole hyvä aika järjestää Design Sprinttiä.

Kun et saa kasattua tarvittavaa tiimiä

Design Sprintin yksi kulmakivistä on monipuolinen osallistujien joukko, joka tuo tietonsa ja taitonsa mukanaan. Et hyödy Design Sprintistä, johon osallistuu vain yksi tai kaksi henkilöä. Tiimissä pitäisi olla viidestä seitsemään osallistujaa.

Kun ongelma on liian iso

Jos liikkuvien osien määrä on liian suuri, ei ongelmaa pysty strukturoimaan tarpeeksi hyvin eikä hyödyllisiä tuloksiakaan voida saavuttaa riittävästi. Esimerkiksi “pitävätkö asiakkaat tuotteestani?” on kysymyksenä liian laaja ratkaistavaksi. Jos käsissäsi on liian iso ongelma niin kokeile pilkkoa se pienemmiksi osiksi ja keskity aluksi yhteen niistä. Edellisen esimerkin pohjalta voisi kysyä vaikkapa, että “Pitävätkö asiakkaani tästä kyseisestä ominaisuudesta tuotteessani?”

Kun ongelma on liian pieni

Monet ongelmat voidaan ratkaista ilman Design Sprintiäkin. Esimerkiksi “tarvitsemme uuden kirjautumisnäkymän” on hyvin rajattu haaste, joka ei vaadi erillistä metodia tullakseen toteutetuksi. Mieti, että voiko ongelmaa ajatella isommin vai onko tämä sellainen asia, minkä voi vain toteuttaa?

On myös hyvä ymmärtää, mitä Design Sprint ei ole

Design Sprint ei ole täysi ratkaisu ongelmaan

Ennen kuin tiimi sitoutuu Design Sprintiin, on hyvä asettaa yhteiset tavoitteet prosessille.

Prototyyppi ei ole valmis tuote. On erittäin epätodennäköistä, että neljässä päivässä voidaan rakentaa täysin toimiva, monimutkainen tuote. Jotain kohtia on jätettävä prosessissa ulos, jotta neljässä päivässä pystytään rakentamaan testattava prototyyppi.

Jos Design Sprintiin osallistuu henkilöitä, joille prosessi ei ole tuttu, on tärkeää käydä läpi selkeästi yhteiset odotukset lopputuloksesta.

Yksi Design Sprint ei kata kaikkia mahdollisia tapauksia

Koska prosessi pakottaa tiukkaan rajaukseen ja keskittymiseen, jää väistämättä joitain mahdollisuuksia ja ominaisuuksia käymättä läpi. Nämä on hyvä käydä läpi erillisissä Design Sprinteissä.

Nyt tiedät mitä odottaa Design Sprintiltä ja arvioida, että sopiiko se sinulle.

Jos haluat kuulla lisää Design Sprintistä niin soita minulle 040 843 0453 tai laita viestiä tom@meom.fi