MEOMin designereiden lukusuosituksia
Suunnittelijan työ nähdään yleensä luovana prosessina ja osittain se onkin sitä. Kuitenkin niin kuin muissakin töissä, suunnitteluun liittyy omia lainalaisuuksia ja parhaita käytäntöjä, jotka hallitsemalla suunnittelija voi luoda merkittävästi laadukkaampia ja käyttäjäystävällisempiä toteutuksia.
Kysyimme designereiltamme lukusuosituksia, jotka halusimme jakaa myös teille. Listalla on materiaalia niin designista kiinnostuneille aloittelijoille kuin kokeneille ammattilaisille.
”Tältä listalta löytyy sisältöä niin designin perusteoksista aina sinne syvään päätyyn asti.”
Tom Rantala, Founder & Lead Designer
Perusteoksia
Austin Kleon – Steal like an artist
Kaikkien luovalla alalla olevien ihmisten pitäisi lukea tämä teos. Kirja kannustaa ottamaan toisilta vaikutteita, oppia ja ymmärtää sekä inspiroitua heidän töistään suoraan niitä kuitenkaan kopioimatta.
Steve Krug – Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability
Ikivihreä teos käytettävyyden maailmaan, joka jokaisen suunnittelijan pitäisi lukea. Kirja sopii myös kaikille, jotka haluavat ymmärtää kuinka ihmiset käyttäytyvät ja kuinka voimme tehdä asioista heille käytettäviä.
Golden Krishna – The Best Interface is No Interface
Kirja antaa hyvän muistutuksen siitä kuinka näytöllä oleva käyttöliittymä ei välttämättä ole aina se paras. Kirja pistää miettimään sitä mitä on järkevää suunnitella ja mikä on käytettävää.
Don Norman – The Design of Everyday Things
Tämä kirja on perusteos, joka kuvaa sitä kuinka hyvää designia on vaikea tehdä. Kun asiat on suunniteltu hyvin, ne ovat ikään kuin näkymättömiä osia – et huomaa niitä, koska asiat toimivat niin hyvin.
Substanssiosaamisen kehittämistä eli syvää päätyä
Susan Weinschenk – 100 Things Every Designer Needs to Know About People
Kirja sisältää kiinnostavaa sekä hyödyllistä tietoa ihmisen kognition ja psykologian lainalaisuuksista suunnittelijan näkökulmasta.
Applen päivitetty Human Interface Guidelines ja Googlen Material Design ohjeet
Vaikka Applen ohjenuorat on tehty juuri iOS ja OSX:lle suunnitteluun, niin niissä on kuitenkin tiivistetysti ja perustellusti ohjeet miten ja milloin eri käyttöliittymäelementtejä pitäisi käyttää. Näiden molempien materiaalien tunteminen antaa myös hyvän pohjan yhteiselle kielelle designerien ja kehittäjien välillä.
Tämä sama suositus on myös meidän kehittäjien listalla. Koska Smashing on UX:n ja front end -kehittämisen rajapinnassa, niin designereiden on myös hyvä seurata tätä aktiivisesti.
Tämä on hyvä vakiosivusto, jos tarvitsee vastausta esimerkiksi käyttäjäystävällisin ratkaisuihin.
Inspiroivia sivustoja tekemiseen
”Jos kiinnostaa yleisesti suunnittelun ja muotoilun maailma arkkitehtuurista äänisuunnitteluun, niin suosittelen 99 Percent invisible -podcastia.
Esimerkkinä jakso ”The Finnish Experiment”, jossa käsitellään Suomen hallituksen toimeenpanemaa perustulokokeilua, ja kuinka siinä käytettiin Design Thinking -menetelmää apuna.”
Sampo Noponen, Designer
Liiketoiminnan ymmärtämistä ja palvelumuotoilua
Jake Knapp – Sprint
Käytännönläheinen teos joka tutustuttaa lukijan Design Sprinttiin sekä selkeyttää Design Thinkingiä käytännön tasolla siinä käytettävien menetelmien kautta. Kirja soveltuu kaikille joita kiinnostaa oppia 1) kuinka saadaan osallistettua ihmisiä antamaan informaatiota ja 2) kuinka siitä isosta määrästä informaatiota saadaan muotoiltua testattava konsepti viidessä päivässä.
Marty Cagan – Inspired
Tämä kirja on teknologian ja tuotteiden parissa työskenteleville ehdoton. Lyhyesti sanottuna se on perusteos oikeastaan kaikesta moderniin tuotekehitykseen liittyvästä.
Haluatko pysyä ajan hermolla?
Tilaa uutiskirjeemme, jossa on tarjolla parhaimmat artikkelit silmäiltävässä muodossa. Älä jää tärkeimmästä tiedosta paitsi.