Hakukoneoptimoinnilla herätät sivustosi kuolleista
Kuvittele suuren kaupungin vilkas pääkatu täynnä liikkeitä. Päivittäin näiden ohi kulkee suuri joukko ihmisiä, joista osa piipahtaa sisään ostoksille. Sinä olet puolestasi avannut putiikin keskustan ulkopuolelle, hieman hiljaisemmalle kadulle. Asioivatko ihmiset todennäköisemmin pääkadun varrella vai sinun liikkeessäsi?
Kun asiakkaita ei ala kuulua, alat soitella satunnaisille ihmisille, että olisivatko he kiinnostuneita tarjonnastasi. Mitä arvelet, onko asiakas halukkaampi ostamaan sinulta saapuessaan itse liikkeeseesi vai silloin, kun soitat hänelle kesken kauppareissun?
Hakukone Googlen ensimmäinen sivu on kuin tuo kaupungin pääkatu. Kymmenen ensimmäistä hakutulosta keräävät keskimäärin noin 90 prosenttia kaikista klikkauksista, joista yli 30 prosenttia menee ylimpänä olevalle.
Jos yrityksesi ei yllä ensimmäiselle hakutulossivulle, menetät suuren osan potentiaalisista asiakkaistasi. Loput 10 prosenttia saattavat eksyä hakutulosten toiselle sivulle, klikata hakukoneen mainoksia, suorittaa uuden haun tai saada tarvitsemansa tiedon jo pelkällä hakutulosten silmäilyllä.
Hakukoneet ovat tärkeitä sivustoliikenteen kanavia
Sivustollesi on mahdollista hankkia kävijöitä useilla eri keinoilla. Keskimäärin yli puolet yrityssivustojen vierailijoista päätyy sinne orgaanisen haun kautta. Orgaanisella liikenteellä tarkoitetaan yleensä hakukoneen kautta sivustolle siirtyneitä kävijöitä. Tähän eivät lukeudu mainosten kautta tulleet sivustovierailijat. Orgaanisen haun kautta tulleet kävijät ovat jo valmiiksi etsimässä ratkaisua ongelmaansa tai tarpeeseensa, jolloin he ovat usein valmiimpia ostamaan.
Suuri määrä sivustovierailijoita ei tietenkään takaa, että kauppa käy, mutta jos liikennettä on hyvin vähän tai ei ollenkaan, on kaupanteon todennäköisyys entistä pienempi. Tämän lisäksi onnistunut myynti riippuu monesta tekijästä, kuten sivuston sisällöstä, käytettävyydestä, toimivuudesta, ilmeestä, tuotteiden tai palvelun koetusta arvosta ja jopa asiakkaan edellisen aterian maittavuudesta.
Paranna sijoitustasi laadukkaalla sisällöntuotannolla
Google muokkaa hakualgoritmejaan jatkuvasti. Tämä vaikuttaa yrityssivustosi sijoitukseen, vaikka et itse muuttaisi sisällöstä mitään. Google ei tietenkään julkaise näitä muutoksia, joten meidän on vain pysyttävä vauhdissa mukana.
Kaikki haluavat Googlen ensimmäiselle sivulle, mutta kaikki eivät suinkaan ansaitse paikkaansa siellä. Tärkeimpiä sijoitukseen vaikuttavia tekijöitä ovat ulkoiset linkit laadukkailta sivustoilta omalle sivustolle sekä aktiivinen laadukkaan sisällön tuotanto. Sivustollesi osoittavat linkit kertovat Googlelle, että se on jollain tapaa merkittävä.
Oman laadukkaan sisällön tuottaminen taas on hyvä keino luoda sivustolle liikennettä, esimerkiksi ihmisten jakaessa sitä omissa kanavissaan. Sivustosi sisältö on lopulta se, jota Google hakutuloksissaan esittää, joten pyri julkaisemaan jotain sellaista, joka oikeasti hyödyttää siellä vierailevia. Muista, että sivustosi on olemassa sieltä löytyvän sisällön vuoksi.
Toinen keino saada lisää näkyvyyttä on mainostaminen Google Adsin avulla. Ads -mainosten klikkausprosentti on kuitenkin keskimäärin pienempi kuin orgaanisten hakutulosten, joten mainosten tulee olla kiinnostavia ja luoda lisäarvoa, jotta ihmiset kiinnostuisivat niistä.
Hakukonenäkyvyys ja sen optimointi on jatkuvasti muuttuva kenttä, mutta sen merkitystä liiketoiminnalle ja sivustoille ei voi vähätellä. Hakukonesijoitukseen vaikuttavat lukuisat tekijät ja niiden painoarvot vaihtelevat jatkuvasti. Useilla yrityksillä ei ole yksinkertaisesti aikaa ja resursseja seurata hakukoneoptimoinnin trendejä ja päättävät siksi ulkoistaa sen siihen erikoistuneille ammattilaisille.