Halleluja, hakukoneoptimointi! MEOM hakukoneiden hautausmaalta etusivulle
Kun uudistimme täällä MEOMilla oman sivustomme viimeksi, kiinnitimme jo suunnitteluvaiheessa erityistä huomiota uuden sivuston hakukonenäkyvyyteen. Keskeistä oli löytää ne avainsanat, joita potentiaaliset asiakkaamme oikeasti käyttävät etsiessään palveluitamme.
Tiesimme kyllä mitä palveluita aiomme sivuilla esitellä, mutta aluksi ei ollut selvää millä nimellä palveluista kannattaisi puhua, etenkin otsikkotasolla. Otetaan esimerkiksi Brändin rakentaminen. Tarjoamme Brand Sprint -nimellä kulkevaa työpajaa, jossa laadimme asiakkaalle brändistrategian ja luomme lopulta konkreettisen brändi-identiteetin.
Haasteena on se, että harva asiakas käyttää avainsanaa “Brand Sprint” hakiessaan apua brändin kirkastamiseen. Lähdimme ratkaisemaan asiaa avainsanatutkimuksella. Listasimme kaikki mahdolliset nimet ja synonyymit, joilla potentiaalinen asiakas voisi etsiä apua brändityöhön. Brändisuunnittelu, brändin rakentaminen, bränditoimisto, brändin luominen, brändikehitys, brändi yritykselle, bränditoteutus, brändityöpaja ja niin edelleen. Avainsanatutkimuksen tarkoituksena oli löytää palvelulle mahdollisimman kuvaava nimi, joka täyttää kaksi kriteeriä: avainsanalla tehdään riittävästi hakuja eikä se saa olla liian kilpailtu. Lista näytti lopulta tältä:
Vanhalla sivustollamme palvelu kulki nimellä “brändisuunnittelu”. Hakukoneet löysivät sen hyvin, mutta kävijöiden määrä oli vähäistä. Siksi päädyimme valitsemaan listalta avainsanan “brändin rakentaminen”, jolla oli eniten hakuja ja se kuvaa hyvin sitä mitä tarjoamme. Jo viikko sivustouudistuksen jälkeen olimme päässeet Googlen ensimmäiselle sivulle kyseisellä kohdeavainsanalla. Reilu kuukausi myöhemmin kipuaminen sijoituksissa jatkuu ja haastamme jo kärkisijoilla olevia. Yllätykseksemme olimme parantaneet sijoitusta myös muilla brändi-aiheisilla hakusanoilla.
Hyvä on, avainsanojen sijoitukset olivat lähteneet nousuun, entä sitten? No sitä, että onnistuneen avainsanavalinnan myötä brändipalvelusivullemme hakukoneista tulleiden kävijöiden määrä kasvoi kuukaudessa 227%!
Wolfgangin tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävin yksittäinen mittari, joka korreloi sivuston tuottavuuden kanssa, on istuntojen määrä per käyttäjä. Mutta mitä jos ensimmäistäkään istuntoa ei tapahdu, koska kukaan ei löydä sivustoasi? Ottaen huomioon, että keskimäärin 50% kaikesta verkkosivujen liikenteestä tulee hakukoneiden kautta, on niiden merkitys sivustoille ilmeinen. Useiden verkkosivujen menestysteorioiden mukaan sivustoliikenteen määrä on verkosta saatavien tulojen kannalta kriittinen tekijä. Eli mitä enemmän liikennettä, sitä todennäköisemmin kauppaa tulee.
Laadukas sisältö on merkittävin hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä
Fraasia “sisältö on kuningas” on heitelty ilmoille jo pitkään, eikä suotta. Verkkosivut ovat olemassa juuri niiden sisällön vuoksi. Googlen algoritmipäivitykset pyrkivät jatkuvasti auttamaan käyttäjiä löytämään verkosta hyödyllistä sisältöä, joka vastaa heidän tarpeitaan.
Sivustouudistuksemme ei tule yksin pitämään meitä korkealla hakutuloksissa ja sitä varten meidän tulee jatkuvasti tuottaa sisältöä, josta on arvoa lukijoille.
Tästä hyvänä esimerkkinä on laatimamme blogisarja markkinointistrategian toteuttamisesta. Tavoitteena oli antaa lukijoille eväät, joiden avulla he pystyvät itse luomaan yritykselleen tuloksia tuottavan markkinointistrategian. Kokosimme blogisarjan myös Marketing Strategy Sprint -oppaaksi, jotta lukija voi ladata koko paketin itselleen yksissä kansissa.
Blogisarjan ja oppaan myötä markkinointistrategia-avainsanalla hakokonenäkyvyys parani merkittävästi. MEOMin vanhalla sivustolla palvelut-osiosta löytyi sivu nimeltä “Markkinointi”, jonka nimi ei kertonut riittävän tarkasti mitä aiheeseen liittyvää tarjosimme sivulla. Uudistuksen yhteydessä kohdensimme sivun avainsanalle “markkinointistrategia”, joka kuvaa jo huomattavasti paremmin tarjontaamme.
Mitä ottaa huomioon avainsanojen sijoittelussa?
SEO-piireissä on viime aikoina väitelty siitä, onko avainsanojen sijoittelulla enää väliä, kunhan sisältö itsessään on laadukasta. Itse uskon, että avainsanojen sijoittelun merkitys on vähentynyt, mutta pelaisin silti varman päälle.
Niin Google kuin sivustokävijäsikin aloittavat käymään sivuasi läpi ylhäältä alas, jolloin huomio kiinnittyy ensimmäisenä sivun otsikkoon. Sijoittamalla tarkoin valittu fokusavainsana sivun url-osoitteeseen, title- ja h1-otsikkoon autat niin hakukoneita kuin kävijöitäsikin ymmärtämään heti mistä sivulla on kyse.
Sillä, kuinka usein kohdeavainsana esiintyy sisällössä, ei ole enää merkitystä ja hakukoneet voivat jopa sakottaa sivua liiallisesta toistosta. Valitun avainsanan synonyymeja on myös suositeltavaa käyttää, mutta otsikkotasolla kannattaa pysyä tarkoin valitussa fokus-avainsanassa. Synonyymien käyttö auttaa hakukonenäkyvyydessä ja Google ymmärtää aihekokonaisuuksia päivä päivältä paremmin.
Puhu asioista niiden oikeilla nimillä
Valitse avainsanasi siten, että ne kuvailevat tuotteitasi ja palveluitasi mahdollisimman tarkasti. Näin varmistat näkyvyytesi potentiaalisten asiakkaiden esittäessä hakukoneelle kysymyksiä, joihin sinulla on tarjota vastaus.
Törmään liian usein verkkosivuihin, joissa palveluista saatetaan puhua pelkästään esimerkiksi “asiantuntijapalveluina”. Vaikka Google ymmärtää aihekokonaisuuksia jo hyvin, kaikkien elämä helpottuisi, jos sivuilla tarkennettaisiin mistä asiantuntijapalveluista on kyse. Jos haet tuotekehityksen asiantuntijapalveluita avainsanalla “asiantuntijapalvelut”, se on täsmälleen sama kuin hakisit Niken Air Max -kenkiä avainsanalla “kengät”.
Jokainen verkkosivujen omistaja voi tämän tekstin luettuaan tehdä koko internetille palveluksen ja varmistaa, että sivustolla puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.
Hakukoneoptimointi ja erinomaisen inbound-sisällön kirjoittaminen ovat osa kasvun strategiaa. Katso mitä muuta Growth Hacking voi tehdä liiketoimintasi hyväksi.