Blogi

Olenko oikeissa hommissa?

Webkehityksen ammattilaiselle kesäloman muistilista oman työn mielekkyyden kelailuun.

Kesäloma on ihmisen parasta aikaa ja kukin viettää sitä tyylillään, mutta yleensä ideana on miettiä mahdollisimman vähän töitä.

Jos oman uran mollinuotit kuitenkin kaikuvat pääkopassa kesän keskellä, tässä muutamia askelmerkkejä kelailun jäsentämiseen, eli olenko oikeassa työpaikassa ja jos oivallan, että en olekaan, niin mitä seuraavaksi?

Muistilista on koostettu ensisijaisesti kokeneen verkkosivustoja kehittävän WordPress- tai HubSpot-ammattilaisen sielunmaisemaan, mutta havaintoja voi soveltaa jokainen työtä tekevä omaan arkeensa.

Miten yrityksen arvot näkyvät arjessa?

Yrityksen arvot ovat niitä asioita, joita jokaisella organisaatiolla on paperilla, mutta ei välttämättä arjessa. Juhlapuheissa julistetaan monenlaista jaloa ja hyvää, mutta jos nämä eivät ohjaa viikottaista tekemistä, meillä on ongelma.

Senior-tason työntekijä havainnoi jo herkemmin tätä. Arvojen mukainen työkulttuuri voi olla jopa oman työmotivaation ytimessä. Jos arvoissa viestitään keskustelevasta, yksilölliset tarpeet huomioivasta tiimityöskentelystä, niin onko käytännössä näin? Kunnioitetaanko työntekijä autonomiaa, luotetaanko itseohjautuvaan vastuunkantoon, kuunnellaanko alaisten näkemyksiä ja arvostetaanko heidän asiantuntijuutta?

Meillä ei ole varmaa tietoa siitä, miten arvot skaalautuvat. Mitä isommasta organisaatiosta on kyse, sitä enemmän yhtälössä on muuttujia. 20 hengen toimistossa on paljon helpompi sopia arvoista ja ylläpitää niitä, kuin 1000 työntekijän konsernissa.

Arvot eivät aina tule esiin konkreettisesti arjessa, mutta jos päivittäisen työn ja arvojen välillä on ristiriitaa, kokeneempi työntekijä kyllä aistii tämän.

Viime kädessä arvojen vaikutus kiteytyy ongelmatilanteisiin. Jos työntekijällä on ollut haasteita asiakkaiden tai tiimin kanssa, niin onko nämä ratkottu arvojen mukaisesti, esimerkiksi kuunnellen ja ratkaisuja hakien, vai onko johto kiinnostuneempi saamaan syylliset esiin ja seinää vasten?

Voinko samaistua yrityksen tarkoitukseen?

Töitä tehdään useimmiten palkan takia ja kaikilla työnantajan visio, missio sekä paikka maailmassa ei ole mielen päällä viikottaisessa tekemisessä. Yrityksen tarkoitus asettaa kuitenkin sen kehikon, jonka sisällä työt järjestetään.

Yrityksellä ei välttämättä ole tarkoitus kasvaa tai rönsytä moneen suuntaan, esimerkiksi teknologioiden tai asiakkuuksien osalta, mutta työntekijällä itsellään tämä tarve voi olla. Jos työpaikka ei enää kykene tarjoamaan niitä seuraavia luonnollisia portaita omalle uralle, alkavat uudet työpaikat kiinnostaa.

Kokenut kehittäjä kaipaa haasteita työssään. Tasapaksulta puurtamiselta ei välty missään hommissa, mutta niiden vastapainona tulee olla innostavia kohokohtia. Uuden pestin alussa ja etenkin oman ammatillisen uran alussa haasteita riittää ihan itsestään, mutta seniorilla omaan rooliin kasvamisen myötä ne ovat vähenemään päin.

Tämä on myös terveellä tavalla itsekästä ajattelua. On luonnollista haluta kehittyä urallaan ja hakea uusia mahdollisuuksia joko toimenkuvan muutoksen tai uusien teknologioiden haltuunoton kautta. Alalla on nähty paljon esimerkiksi sitä, että vuosia fronttia WordPressille tehnyt kehittäjä vaihtaa React-maailmaan.

Mihin suuntaan yritys on menossa ja uskonko siihen?

Työnantajan meininki on saattanut olla tähän päivään juuri se oma kuppi teetä, mutta nyt muutoksen tuulet puhaltavat. Suomen digitoimistokentässä on nähty isoja yritysostoja 2021-22 aikana. Tai liiketoiminnan strategiseen painopisteeseen on saattanut tulla muutos, reaktiona esimerkiksi maailman tilanteeseen.

On tärkeää, että yrityksen lähivuosien suunta on tiedossa myös työntekijöillä. Puskista tullut ja huonosti viestitty omistajanvaihdos on omiaan romahduttamaan työn mielekkyyden. Tässä yhteydessä usein sanotaan, että mikään ei muutu, mutta kaikki tietävät että organisaatioiden yhdistyessä muutoksia on tulossa tavalla tai toisella.

Liiketoiminnan suunnan muutoksessa oma, mielekäs työ saattaa olla tulilinjalla tai valittu suunta saattaa olla sellainen, että se ei houkuttele. Tämä on osalla kokeneista kehittäjistä luonnollinen hetki alkaa katsella omaa osaamista paremmin edistävää työpaikkaa.

Vinkkejä uusien työmahdollisuuksien tutkailuun

Ainoastaan ihmisiin tutustumalla opit uutta muiden työpaikkojen meiningistä. LinkedIn ja muut sosiaalisen median päivitykset ovat useammin mainospuhetta kuin rehellistä kuvausta työn arjesta.

Tässä kannattaa iskeä kursailematta kädet saveen, ja osallistua alan meetupeihin, kuten WordCampiin. Käytäväkeskusteluissa tutustuu alan ammattilaisiin ja saa tuntumaa siihen, että millaisia ihmisiä on millaisissa työpaikoissa. Suomessa piirit ovat aika pienet, joten relevantit tyypit oppii tuntemaan aika nopeasti.

Myös verkkoyhteisöissä voi ja kannattaa olla vähintään mukana, ellei sitten jopa keskustellen aktiivinen. Tässä muutamia yhteisöjä tsekattavaksi:

Suomessa myös työnantajayritysten skene on helppo tehdä tutuksi, eli ei muuta kuin läpi käymään alan yrityssivustoja sekä sosiaalista mediaa. Alan saitit ovat usein aika samanlaisia keskenään, joten kannattaa olla tarkkana, jos vastaan tulisi vaikka Culture Handbookin kaltaisia sisältöjä, jossa yrityksen sisäistä meininkiä avataan seikkaperäisemmin.

Ja lopulta, se perusteellisin tiedonhankinnan kanava ovat jo ne varsinaiset rekrykeskustelut, joita sopivien yritysten kanssa voi käydä myös tiedonhankitamielessä, mihinkään sitoutumatta.

Esimerkki arvojen viestimisestä meillä MEOMilla

MEOMin tarina syntyi ajatuksesta tehdä asioita kaavamaista tekemistä haastaen, josta nykyinen nimikin on lyhenne: Me Emme Ole Mainostoimisto.

Tätä työskentelyn tapaa ja arvomaailmaa pyrimme pitämään mielen päällä myös nyt ja tulevaisuudessa. Voit lukea lisää meidän toimitusjohtajan mietteitä MEOMin arvoista omasta blogitekstistä.