Blogi

Ketterä verkkosivuston sisällönhallinta on valtava panostus markkinointiin

Spoiler alert: verkkosivuston sisällönhallinnan ei tarvitse maistua tervalta termarista vaan sivuston kanssa työskentely on parhaimmillaan markkinoijan arjen ketterin toimi.

Uskallan väittää, että jokainen verkkosivuston ja sivuston sisällöntuotannon kanssa töitä tekevä markkinoija tai viestijä tunnistaa makunystyröissään kitkerän tuntuman, jos saitti on jähmeä ja työnkulku kankeaa. 

Markkinointitiimin turha ajankäyttö alkaa, kun loppuvastuksena on joustamaton ja hidas sisällönhallinta silloin kun valmiit tekstit, länderit ja kuvitukset olisivat vain näppäilyn päässä julkaistavaksi.

Jokainen sisältöammattilainen tietää myös, että tönkkö työnkulku verkkosivustolla voi tarkoittaa jopa tuntien turhaa sekoilua päivässä.

Tällä matematiikalla alkaa sisällönhallinnan heikkous tuntua myös rahakirstussa.

Laskeskelin, montako rahaa maksaa markkinointitiimin takkuileva työnkulku. Jos saitin kanssa tuskailee parikin tuntia päivässä, laskujeni mukaan yhden markkinoijan osalta se tarkoittaa satojatuhansia euroja vuodessa.

Esimerkiksi keskimääräisen 3500-4000 € kuukausiansioisen markkinoijan tehokkaiden työtuntien vuosikulujen summa ei ole pikkujuttu. Sen lisäksi puhutaan myös ainakin 599 938 € hermojenmenettämiskuluista vuositasolla.

Sisällönhallinnan helppous, joustavuus ja nopeus korostuvat luonnollisesti sivustoilla, joilla on tarve hallinnoida vaikkapa satoja tuotetietoja tai tarjoilla päivittäin ajankohtaissisältöä.

Vaikka yleisesti B2B-yrityksen tarve poikkeaa tästä, ei sivustolta voi kuitenkaan ylläpidollisesti odottaa yhtään huonompaa suoriutumista. Onhan sivuston tarkoitus toimia ketterenä asiakashankinnan ja asiakaspalvelun työkaluna päivittäisessä tekemisessä.

Katsotaan esimerkki B2B-markkinointitiimin arjesta.

Ketterä sisällönhallinta verkkosivuilla on myös asiakaskokemukseen panostamista

Olipa kerran Nelli-Kirsi.

Nelli-Kirsi vetää aktiivista B2B-markkinointitiimiä, ja vastaa roolissaan muun muassa verkkosivustosta kokonaisuutena.

Tyypillisesti verkkosivuston osalta Nelli-Kirsin, sekä hänen tiiminsä, aikaa kuluu uusien sisältöjen luomiseen ja vanhojen optimointiin.

Nelli-Kirsi yrittää luoda hakukonemainonnan tarkoituksiin sopivaa laskeutumissivua. Nelli-Kirsin korvissa suhisee, sillä takkuileva työnkulku sivustolla estää sen, mihin markkinointitiimin arki tähtää: timanttisten sisältöjen vaivattomaan ylläpitoon ja sivuston käyttämiseen asiakashankinnan- ja palvelun tarpeisiin.

Eli siihen, miten B2B-verkkosivujen on tarkoituskin toimia.

Toimivalla sisällönhallinnalla markkinoijan arkeen panostaminen on samalla yrityksen kävijöilleen tarjoiltuun laatuun panostamista. Ajankohtainen, mielenkiintoa ja luottamusta herättävä sekä säännöllisesti tuotettu sisältö on yksi tärkeimmistä tekijöistä kun nykyostaja valitsee sopivaa ratkaisua tarpeilleen.

Valaiseva editorinäkymä ja joustava muokkaus

Takaisin markkinointitiimin arkeen.

Ah, bad ol’ times – ei ole ikävä, kun editorinäkymästä täytyi pomppia esikatselun ja livessä olevan sivun välillä, jotta oli minkäänlaista haisua siitä, mitä oli juuri sivulla työstänyt.

Jähmeiden sivupohjien sijaan modulaarinen rakenne ja visuaalinen editori mahdollistavat sisällön näppärän työstämisen.

Harvoin sivu tulee valmiiksi yhdeltä istumalta ilman, että eri elementtejä täytyisi liikutella paikasta toiseen ja kokeilla, mikä näyttää, tuntuu ja maistuu parhaimmalta ratkaisulta juuri kyseiseen sisältötarpeeseen.

On siis tärkeää, että, tuttavallisesti kutsuttuna palikoita ja kilkkeitä, eli sivun elementtejä, voi joustavasti muokata, siirrellä ja editoida. Vieläpä niin, että editorin puolella sivu näyttää mahdollisimman paljon siltä, miltä julkaistavakin versio.

Käytetään esimerkkinä asiakkaamme Finnlamellin WordPress-sivustoa, jolla on käytössä WordPressin Gutenberg-editori.

Käyttöliittymä on visuaalinen, joten sivuston rakentelu onnistuu helpolla drag’n’drop menetelmällä. Gutenberg-editori ei vaadi teknisempää osaamista sisällönsyötössä tai sivuston ylläpidossa, jolloin käytettävyys on vaivatonta, ja esimerkiksi lohkojen eli moduulien siirtely ja muokkaaminen on näppärää.

Ratkaisuja verkkosivujen joustavuuden maksimoimiseksi

Olipa kyse kampanjaländerin luomisesta, CTA-painikkeen muokkaamisesta tai vaikkapa product tour-videon lisäämisestä tuotesivulle, on joustava modulaarinen rakenne avain autuaampaan tilaan.

Sivustolla toistuu usein markkinoinnillinen tarve tietynlaiselle sisällölle. Usein tämä on esimerkiksi konversiopisteeseen liittyvä sisältö kuten yhteydenottoon ohjaava CTA tai ladattava opas, jota halutaan käyttää samanlaisena elementtinä useammalla sivulla.

Juuri tähän markkinoinnin tarpeeseen on kehitetty uudelleenkäytettävät lohkot.

Uudelleenkäytettävyyden ansiosta markkinoinnin tarpeisiin luodut ratkaisut ovat näppärästi tehtävissä ilman koodausta.

Ilman, että jokaiselle sivulle pitäisi luoda erikseen samanlainen moduuli (=vie aikaa), tai jo sivustoa koodatessa pitäisi nähdä kristallipallosta sellainen lohko, joka olisi hyvä räätälöidä samanlaiseksi useampaan käyttötarkoitukseen (=jähmeää ja mahdotonta), markkinoinnin tarpeista nousten voidaan luoda uudelleenkäytettäviä lohkoja helposti. Jos esimerkiksi halutaan läpi sivuston toistuvasti ohjata tietylle sivulle, voi sivuston ylläpitäjä itse tällaisesta CTA-lohkosta tehdä uudelleenkäytettävä.

Näin ollen esimerkiksi CTA:n linkin vaihtuessa ei tarvitse käydä läpi jokaista sivua, jossa kyseinen lohko on käytössä, vaan muutosten hallinnointi läpi sivuston onnistuu yhden uudelleenkäytettävän lohkon kautta. Maistuu. Paremmalta kuin terva.

Tahmeus vaihtuu tehokkaaseen tiimiin ja ketterään arkeen

Jo sisällönhallintajärjestelmiä (eli CMS:iä) on jo itsessään lukuisia. Myös samalla alustalla, olipa kyseessä HubSpot tai WordPress saadaan suunnittelun ja toteutuksen avulla luotua sisällönhallinnan kokemuksesta kaikkea tuskastuttavasta sulavaan.

Ja vuosien kokemus näyttää, että ketteryys on edelleen verkkosivuston paras sivumaku, joka säästää myös aikaa ja rahaa.

Yllä puraisimme vain muutamaa esimerkkiä ketterän WordPress-sivuston sisällönhallinnasta, ja kokonaisuuteen kuuluu paljon muutakin.

Mutta selvää on se, että kun markkinointitiimin aika ei kulu jähmeän sivuston kanssa kikkailuun, jää aikaa merkityksellisille asioille – kuten konkreettiselle sisällöntuotannolle sekä loppuviimein asiakashankintaan- ja palveluun panostamiselle.