Kuusi hyvää AdWords-mainonnan käytäntöä
Tiedätkö paljonko olet tuhlannut rahaa TV- ja lehtimainoksiin tietämättä kuinka paljon ne oikeasti tuottavat? Kuvittele millaista olisi jos maksaisit vain silloin kun mainoksen nähnyt henkilö vierailee kotisivuillasi ja tutustuu tarjontaasi. Tämän lisäksi tavoittaisit juuri ne henkilöt, jotka etsivät jo valmiiksi tuotteitasi tai palveluitasi vastaavia ratkaisuja. Onneksi sinun ei tarvitse tyytyä pelkkään kuvitteluun, sillä Google AdWordsissa (nykyisin Google Ads) maksat lopulta vain siitä, että joku klikkaa mainostasi ja siirtyy sivustollesi.
AdWordsin saloihin pureutuminen vie aikaa ja sitä ei välttämättä kaikilla ole. Moni onkin ulkoistanut mainonnan alan asiantuntijoille, jotka saavuttavat samalla rahalla ja lyhyemmässä ajassa parempia tuloksia. Jos päätät kuitenkin itse huolehtia mainonnasta, niin tässä muutamia käytäntöjä, jotka on hyvä pitää mielessä.
1. Muodosta sopiva kampanjarakenne
AdWords -mainostaminen alkaa mainoskampanjan luomisella. Ensin tulee valita kampanjatyyppi, joka määrittää millaisia mainoksia voidaan näyttää ja missä niitä näytetään. AdWordsissa on valittavana useita eri kampanjatyyppejä aina hakukoneen tekstimainoksista YouTuben videomainoksiin.
Oma liiketoiminta ja mainostettavien tuotteiden sekä palveluiden luonne määrittää sen, kuinka kampanjarakenne tulee toteuttaa. Jokaiselle kampanjalle tehdään omat asetukset, jotka määräävät näytetäänkö mainoksiasi yhdessä kaupungissa vai useissa maissa, mille kielelle ne on kohdistettu ja mikä on päiväbudjetin suuruus. Esimerkiksi, jos omistat ravintolaketjun ja sinulla on useita ravintoloita eri puolilla Suomea, on jokaiselle toimipisteelle hyvä tehdä oma mainoskampanja. Jos taas yrityksesi on erikoistunut ohjelmistokehitykseen niin kampanjat on järkevintä rakentaa palveluidesi ympärille, sillä fyysisellä sijainnilla ei ole juuri merkitystä kampanjarakenteelle.
2. Jaa samankaltaiset palvelut ja tuotteet omiin mainosryhmiin
Mainosryhmät ovat samaan teemaan jaettuja ryhmiä, jotka jakavat keskenään samat avainsanat ja mainokset. Oletetaan, että yrityksesi tarjoaa muun muassa konsultointipalveluja, joille olet luonut oman kampanjan. Kyseisen kampanjan mainosryhmät saattaisivat näyttävät tältä:
Mainosryhmien idea on jakaa samankaltaiset aiheet omiksi ryhmikseen, joissa pystytään hyödyntämään samoja avainsanoja ja mainoksia. Tällöin jos käyttäjä suorittaa haun “toiminnanohjausjärjestelmä konsultointi”, voit esittää mainoksiasi toiminnanohjausjärjestelmän hankinnasta, käyttöönotosta ja koulutuksesta sen sijaan, että sinun tarvitsisi tehdä kaikille omaa mainosryhmää.
3. Suosi pitkiä avainsanoja
Avainsanojen tarkoitus on pyrkiä kuvaamaan tarjoamiasi tuotteita ja palveluita, joita asiakkaat Googlesta etsivät. Mainoksiasi voidaan näyttää silloin kun käyttäjän suorittama haku sisältää määrittämiäsi avainsanoja. Mitä tarkemmin tiedät, millä pitkillä avainsanoilla ja niiden yhdistelmillä tuotteitasi verkossa haetaan, sitä paremmin saat ohjattua sivustollesi kävijöitä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita. Vertaa vaikkapa hakuja ”konsulttitoimisto” ja ”projektinhallintaan erikoistunut konsulttitoimisto”. Tarkoituksena on löytää sellaiset avainsanat, jotka kuvailevat tarkasti yritystäsi ja joilla asiakkaat oikeasti etsivät sinua. AdWordsissa on myös eri avainsanatyyppejä, jotka eroavat siinä miten ne voivat käynnistää mainoksesi.
Yksi tärkeimmistä AdWordsin työkaluista on Avainsana-välilehdeltä löytyvä Hakutermit -välilehti. Sieltä löydät kaikki ne käyttäjien tekemät haut, jotka ovat käynnistäneet mainoksesi. Tänne listautuvat myös ne hakutermit, jotka sisältävät avainsanoja, joita mainosryhmääsi ei olla vielä lisätty.
4. Anna asiakkaalle syy klikata mainosta
Tekstimainoksissa on tärkeää tuoda selkeästi esille, mitä sinulla on tarjota asiakkaalle. AdWordsissa tekstimainosten keskimääräinen klikkausprosentti on noin kolme prosenttia, joten on ensiarvoisen tärkeää kiinnittää lukijan huomio ja saada hänet kiinnostumaan siitä, mitä tarjoat.
Tätä varten mainoksen otsikkoon on hyvä sisällyttää kiinnostavuuden kannalta olennaiset avainsanat. Mainostekstin sisältö tulee pitää lyhyenä ja houkuttelevana. Asetettuja merkkimääriä ei tule ylittää, jotta mainoksesi sisältö näkyisi kokonaan. Hyvä nyrkkisääntö on sisällyttää vähintään kaksi hieman erilaista mainosta per mainosryhmä, jotta voit tehdä vertailua siitä, mikä toimii parhaiten. Jos näyttää siltä, että jokin mainos ei menesty, niin pohdi miten voisit muuttaa sen sisältöä houkuttelevammaksi.
5. Aloita pienellä budjetilla
AdWordsissa jokaiselle kampanjalle tulee asettaa oma päiväkohtainen budjetti. Budjetti määrittää minkä summan edestä mainoksiasi voidaan yhden päivän aikana näyttää. Mieti paljonko haluat investoida mainontaan ja myöhemmin suhteuta budjetti pääoman tuottoasteeseen.
Uuden AdWords -mainostajan on hyvä aloittaa mainonta pienellä budjetilla ja tarkastella rauhassa millaisia tuloksia kyseisellä summalla saavutetaan. Hyvä aloituspäiväbudjetti voi olla noin viisi euroa, riippuen kampanjoiden laajuudesta ja kilpailusta.
6. Seuraa mainonnan tuloksia
AdWordsissa on äärimmäisen tärkeää, että kampanjoiden luomisen jälkeen seuraat aktiivisesti niiden tuloksia ja pyrit tämän perusteella tekemään optimointia. Muutoksia ei kannata tehdä kuitenkaan päivittäin. Jos mainonnan optimointia tekee paljon lyhyen aikavälin sisällä, eivät kampanjat välttämättä ehdi näyttää todellisia tuloksiaan.
Tulosten seurantaa tulee tehdä mainonnan tavoitteiden mukaisesti. Jos tarkoituksenasi on lisätä yrityksesi tunnettuutta, saattavat mainosten klikkaukset ja näyttökerrat olla sinulle tärkeitä mittareita. Mikäli tavoitteenasi on lisätä myyntiä, on olennaista seurata konversioiden määrää ja pääoman tuottoastetta.
Laadukas AdWords-mainonta vaatii panostusta
AdWords ja sen käytännöt muuttuvat jatkuvasti ja perässä pysyminen voi olla vaikeaa. Hankkimalla vuosittain Googlen myöntämän AdWords-sertifikaatin ja seuraamalla alan toimijoita varmistat, että hallussasi on viimeisin tieto. Tarkoituksenmukaista voi olla kuitenkin ulkoistaa mainonta alan ammattilaisille. Näin säästät omaa aikaasi ja voit keskittyä ydinliiketoimintaasi. Me teemme asiakkaillemme heidän liiketoimintaansa räätälöityä, laadukasta AdWords -mainontaa. Jos sinulla on tarvetta luotettavalle AdWords -velholle, niin voit soittaa mulle suoraan numeroon 0409601199 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen vesa@meom.fi niin keksitään AdWords-mainonnallesi parhaat taikatemput.
Kuva: Anssi Kumpula