Verkkosivuston kehittäminen käyttäjätestauksen avulla – näin vaihdat arvailun tietoon
Ilman dataa päätösten tukena verkkosivuston kehittäminen on vain hämärässä harhailua. Oli kyseessä verkkosivujen kehittäminen, niiden optimointi, konversio-optimointi tai kokonaan uusi verkkosivuprojekti, on uusien ratkaisujen testaaminen erityisen tärkeää. Vain siten voit varmistaa, että tekeminen menee oikeaan suuntaan.
Suomalaisten B2B-yritysten saatavilla oleva datan määrä on merkittävästi vähäisempi kuin verkkokaupoilla tai suosituissa ilmaispalveluissa. Lisäksi asiakashankinta on vahvasti myyntipainotteista ja tärkeimmistäkin ostopoluista on vaikea saada kokonaiskuvaa analytiikan perusteella, kun merkittävä määrä ostopäätöksestä tapahtuu seurantatyökalujen saavuttamattomissa.
Yksi tapa taklata näitä haasteita on laadullinen käyttäjätestaus. Käyttäjätestauksella on mahdollista löytää sivustosi käyttökokemuksesta ja liidigeneroinnin toimivuudesta sellaista tietoa, jota analytiikka ei täysin pysty tarjoamaan.
Testauksella viitataan tässä tekstissä erityisesti laadulliseen käyttäjätestaukseen. Toteuttamalla laadullista käyttäjätestausta pääset itse näkemään käyttäjän polun verkkosivustollasi ja kuulemaan mitä ajatuksia hänellä sivustosta herää. Datalla tässä tekstissä viitataan testauksen ja analytiikan avulla saatuun tietoon kävijöiden käyttäytymisestä sivustolla.
Miksi testaaminen on tärkeää verkkosivuston kehityksessä?
- Päätösten tuki – sinä ja tiimisi pystytte perustelemaan, miksi jotain pitäisi muuttaa tai olla muuttamatta.
- Seuranta – tiedätte mikä meni vikaan ja milloin
- Kyky reagoida – testauksen tulokset ohjaavat oikeisiin toimenpiteisiin.
- Mahdollisuuksien tunnistaminen – pienetkin asiat voivat vaikuttaa konversioihin ja tavoitteisiin pääsemiseen huomattavasti.
On tärkeää ymmärtää, miten nykyiset ja tulevat asiakkaat käyttäytyvät verkkosivustolla ja mitä tietoa he kaipaavat. Loppujen lopuksi tämä onnistuu vain aitoja käyttötilanteita seuraamalla, sekä mielipidettä kysymällä. Analytiikka auttaa kävijän matkan tulkinnassa tiettyyn pisteeseen saakka, mutta laadullinen käyttäjätutkimus pystyy tarttumaan kävijän ostopolkuun syvällisemmin.
Miten tämä sitten onnistuu? Kysymällä asiakkailtasi apua. Erityisesti Suomen B2B-kentässä apua saa, kun sitä uskaltaa kysyä. Lähesty, verkostoidu, kysy apua ja tarjoa jotain vastineeksi!
Verkkosivuston ympärille rakentuvan asiakashankinnan kehittämisessä me MEOMilla hyödynnämme data-analyysien lisäksi Googlen Design Sprintistä tuttua käyttäjätestausta laadullisen analyysin toteuttamiseksi.
Mistä testaus ja sivuston optimointi lähtee liikkeelle?
Pyydä asiakasta, tuttua, kollegaa, kaimaa, tai ketä tahansa selaamaan sivustoasi läpi ja antamaan palautetta. Kannattaa myös pyytää käyttäjää tekemään haluttuja asioita sivustolla, ja seurata löytääkö käyttäjä sulavasti sen, mikä käyttötapauksessa on tavoitteena. Pyydä käyttäjää kertomaan avoimesti, mikä fiilis hänellä on sivustoasi käyttäessä ja kokeeko hän löytävänsä sieltä tarvitsemansa. Käykää näitä yhdessä läpi ja tunnistakaa ongelmakohdat ja kehitystarpeet.
On hyvä, että laadullisessa käyttäjätestauksessa on mukana useita testihenkilöitä ja että he edustavat erilaisia kohderyhmiä. Tärkeimpänä toki tulevat ne liiketoiminnalle olennaiset kohderyhmät.
Myös sivuston analytiikka kertoo omaa kieltään. Niitä tulkittaessa täytyy pitää muistissa omat liiketoiminnalliset tavoitteet. Kun muutoksia on tehty, onnistutteko tavoitteiden saavuttamisessa paremmin kuin aiemmin? Päätyvätkö käyttäjät nyt oikeille sivuille?
Olennaista on muistaa, että vaihtoehtoja on enemmänkin kuin vanha ja uusi. On olemassa useita työkaluja, jotka mahdollistavat nopean ja tehokkaan A/B-testauksen. Tämä tarkoittaa siis useamman vaihtoehdon lisäämistä yhdelle muuttujalle ja seurantaa, mikä vaihtoehdoista toimii parhaiten. Tämän perusteella tehdään valinta, mikä vaihtoehto tulee lopulta valituksi. Tämä on erittäin suositeltava tapa toimia, kun verkkosivustolle tehdään muutoksia.
Testaus on kuin tietäjä, joka kertoo tarvitsemamme vastaukset. On vain meistä itsestämme kiinni, haluammeko kuunnella ja ottaa opit talteen.
Kun verkkosivustosta halutaan aidosti tuloksellinen myynnin ja markkinoinnin osa, on kehitys nähtävä jatkuvana prosessina, jossa tuloksia mitataan, analysoidaan ja toimintaa kehitetään tuloksien perusteella. Lue lisää verkkosivustojen markkinoinnista ja jatkokehityksestä.
Datan keräämisen välineenä, laadullinen testaus on kuin tietäjä, joka kertoo tarvitsemamme vastaukset. On vain meistä itsestämme kiinni, haluammeko kuunnella ja ottaa opit talteen.