Verkkosivujen toteutus suunnitteilla? Käynnistä sisällöntuotanto nyt näillä viidellä vinkillä
MEOMin blogikirjoituksesta: “Verkkosivut ilman asiakkaidesi ongelmia ratkovaa, puhuttelevaa ja johdonmukaista sisältöä ovat hyödyttömät”. Tämä on aikaa kestävä toteamus ja blogikirjoitus on lukemisen arvoinen.
Myös ongelmat ovat edelleen samat. Yrityksen verkkosivuja uudistettaessa markkinointipäällikkö ei saa tarvittavia sisältöjä myynniltä tai asiantuntijoilta, toimitusjohtaja kommentoi sisältöä viimeisellä viikolla ennen sivuston julkaisua tai palvelukuvauksen puutteellisuus nousee esiin vasta, kun verkkosivujen sisältöjä ollaan taittamassa.
Aivojen ylikuumenemisen ehkäisemiseksi käsittelen seuraavissa vinkeissä yrityksen verkkosivujen sisällöntuotannon prosessien luomista.
1. Sisäinen resursointi. Tunnista ja osallista henkilöt, joilta tarvitset apua verkkosivujen sisällöntuotannon ideointiin riittävän varhain. Mitä haluat sanoa tärkeimmille kohderyhmillenne verkossa? Varaa aika, jotta saatte yhdessä tehtyä realistisen suunnitelman sisältötarpeista ja pohtikaa samalla vastuut.
Kannattaa huomata, että verkkosivujen sisältöjen tuottaminen vie aina enemmän aikaa, kuin mitä alun perin ajattelit, etenkin substanssiasiantuntijoilta, jotka eivät ole sisällöntuottamisen ammattilaisia. Realistista on myös sisältötarpeiden linjausten jälkeen kääntyä ammattilaisen puoleen – onhan verkkopalvelu teidän tärkein kanava ja palveluikkuna uusiin ja olemassa oleviin asiakkaisiinne! Jos tunnistat tarvitsevasi ammattilaista sisällöntuotantoon, suosittelen keskustelemaan kumppanimme Differo Oy:n kanssa sisältölähtöisestä verkkosivu-uudistukseksesta.
2. Kuvaa vastuut ja prosessi. Jos sisällöntuotantoon liittyy enemmän kuin kolme henkilöä, on hyödyllistä sopia miten sisällöt valmistellaan nykytilasta julkaisuvalmiiksi. Kuka tuottaa asiasisällön mihinkin sisältöön? Kuka vastaa viestinnän äänensävystä? Kuka hyväksyy sisällön valmiiksi? Vastuiden jakamiseen liittyen oma lempitarinani:
This is a story of four people named Everybody, Somebody, Anybody, and Nobody.
There was an important job to be done and Everybody was asked to do it.
Everybody was sure Somebody would do it.
Anybody could have done it, but Nobody did it.
Somebody got angry about that because it was Everybody’s job.
Everybody thought Anybody could do it, but Nobody realised that Everybody wouldn’t do it.
So, Everybody blamed Somebody when Nobody did what Anybody could have done.
3. Tunnista esteet ja tarpeet mahdollisimman nopeasti. Miten nopeasti tiimi saa tiedon, jos jollakin sisällöntuottajalla on ongelmia saada tuotettua sisältöjä aikataulussa? Mitä, jos sisällöntuottaja ei saa kommentteja asiantuntijoilta? Jokaisella yrityksellä on omat prosessinsa ja ne määrittävät verkkosivujen sisällöntuotannon organisointia. Tyypillisesti tehokkaimmat yritykset hyödyntävät ainakin jotain ketterään kehitykseen viittaavaa mallia. Suosittelen säännöllisiä 15-30min tapaamisia, joissa käydään läpi kolme kysymystä:
- Mitä teit?
- Mitä teet seuraavaksi?
- Esteet ja tarpeet?
4. Hahmota sisältöjen prioriteetit ja suhde muihin verkkosivutoteutuksen osa-alueisiin. Verkkosivujen designin ja tekniikan kannalta on tärkeintä saada verkkosivujen designiin vaikuttavat sisällöt valmiiksi. Tyypillisesti tällaisia sivuja ovat mm. etusivu, palvelusivut, rekrytointi ja yrityssivu jne. Sisältöjen ei tarvitse olla vielä tässä vaiheessa valmiita syötettäväksi sisällönhallintajärjestelmään, mutta riittävän pitkällä, jotta suunnittelija ymmärtää mitä sivuille on tulossa ja pystyy aloittamaan omaa työnsä.
Seuraavaksi vuorossa ovat ne sisällöt, jotka tarvitaan julkaisuun, mutta eivät vaikuta designiin. Näitä ovat sisältötyypit, joissa on paljon samankaltaisia sivuja (uutiset, blogiartikkelit, tuotesivut ja referenssit). Viimeisenä ja tärkeimpänä ovat sisällöt, jotka voi jättää julkaisun jälkeiseen aikaan. Julkaise verkkosivusto heti, kun se tukee liiketoimintaa paremmin kuin nykyinen.
5. Valitse työkalut tukemaan tekemistä. MEOMin WordPress ja HubSpot -toteutuksissa hyödynnetään projektijohtamisen työkaluna Trello-taulua. Samoja Kanbanin periaatteita suositellaan myös verkkosivujen sisällöntuotannnon organisoinnissa. Mitä nopeammin sisältöpalaset lentävät vasemmalta oikealle, sitä nopeammin sisältösi tavoittaa yrityksen ostajat. Sivukartan hahmottelussa tiimin ohjaamiseen toimii hyvin esimerkiksi Slickplan.
MEOM auttaa verkkosivutoteutuksissa myös sisällöntuotannon organisoinnissa, osana verkkopalvelun konseptointia ja sisältörakenteen jäsentämistä. Rakennamme kävijöitä houkuttavan ja aktivoivan sisällön monenlaisista palasista, asiakkaiden tarpeita tukevista käyttäjäpoluista aina hakukoneoptimointiin.