Blogi

Sisällön silmäiltävyys on verkkosivustosi tärkein ominaisuus 

Veikkaan, että sinullekin tulisi yllätyksenä se, että kuinka vähän verkkosivustoja selaavat lopulta lukevat sivuilta löytyvää sisältöä.

Siis todella rauhassa ja ajatuksella lukevat.

Sen sijaan sivuja skrollataan ylös alas, hypitään sivulta toiselle ja takaisin laskeutumissivulle. Yhdellä sivulla saatetaan viettää vain joitakin kymmeniä sekunteja.

Verkossa tietoa on runsaasti ja huomion keskittyminen on lyhytaikaista. On kriittisen tärkeää, että palvelun tai tuotteen pääpointit voidaan omaksua lennosta, vain muutamien sekuntien aikana. Tämän kaltaista sisältöä kutsutaan silmäiltäväksi.

Käytettävyyden pioneerit Nielsen Norman Groupilta ovat tutkineet ilmiötä jo vuodesta 1997. Tutkimukset osoittavat, että käyttäjät skannaavat sivujen sisältöä lukemiseen sijaan, ennen kuin päättävät, että onko sivuston anti lukemisen arvoista.

Hyvä silmäiltävyys lisää kävijän sitoutumista sisältöön. Siksi se on yksi tärkeimmistä asioista verkkosivustolla. Tämä on elintärkeä oivallus erityisesti B2B-yrityksille, joiden verkkosivustoilla siirtyminen vierailijasta asiakkaaksi nojaa selkeään ja ytimekkääseen viestintään.

Mitä silmäiltävyys on

Silmäiltävyys tarkoittaa sitä, että lukija löytää helposti tarvitsemansa tiedot verkkosivuston sisällön seasta. Se muuttaa monoliittisen tekstin saavutettavaksi resurssiksi.

Kävijät haluavat löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti ja vaivattomasti. Jos verkkosivusto epäonnistuu silmäiltävyydessä, se epäonnistuu ylipäätään tavoitteissaan, potentiaalisten liidien poistuessa muille sivuistoille, helpommin omaksuttavan sisällön pariin.

Tutkimusten mukaan yleisin tapa on silmäillä sisältöä on F-kirjaimen muodossa. Kävijän katse liikkuu näkymässä vasemmalta oikealle, keskittyen aluksi näkymän yläosaan sen koko leveydeltä. Mitä alemmaksi näkymässä siirrytään, sitä nopeammin silmäilyä tehdään. F-muoto ei ole ainut malli sisällön skannaamiseen, mutta suunnitteluun se on hyvä lähtökohta.

Tutkimustietoa silmäiltävyydestä

Nielsen Norman Groupin tutkimus osoittaa selvästi, että lyhyt ja helppolukuinen sisältö voi parantaa verkkosivuston käytettävyyttä jopa 124%.

Silmien liikettä seuraavissa kokeissa on huomattu, että lukijan katse liukuu sivujen yli, etsien otsikoita, luettelomerkkejä ja korostettuja sanoja. Aihetta on tutkittu viimeisen 13 vuoden ajan, yli 500 osallistujalla, ja on huomattu että tämä käyttäytyminen ei ole muuttunut miksikään yli vuosikymmenen aikana.

Käyttäjät hakeutuvat sivustoille, jotka eivät tuhlaa heidän aikaansa ja kuormita heitä liikaa kognitiivisesti, sitoutumalla näihin enemmän ja lopulta konvertoituvat näillä sivuilla paremmin.

Kuinka silmäiltävää sisältöä luodaan

Kaikki alkaa tekstin rakenteesta. Otsikot ja alaotsikot ohjaavat lukijoita tienviittojen tavoin, luettelomerkit tiivistävät tietoa, ja lyhyet kappaleet houkuttelevat lukemaan. 

Ennen kaikkea, sisällön tulisi alkaa johtopäätöksestä. Käänteisen pyramidin käyttäminen kirjoittamisessa, eli tärkeimmän kertominen heti alkuun, ei ole vain toimittajille, vaan kaikille tehokkaasta viestinnästä kiinnostuneille.

Otsikoiden viestejä voi testata myös siten, että kopioi verkkosivun kaikki otsikot erilliseen dokumenttiin ja tarkastele, millaista tarinaa ne kertovat ja millaista ainutlaatuista arvoa ne esittelevät. Jos pelkin otsikoin kerrottu sisältö ei vakuuta, et todennäköisesti ole kirjoittanut silmäiltävää tekstiä.

Suunnittelu vie sisällön käytäntöön

Silmäiltävyys on onnistunut yhdistelmä tekstiä ja designia. Kyse ei ole vain siitä, mitä sanot, vaan miten esität sen.

Web designerit käyttävät valkoista tilaa estääkseen lukijan visuaalista ylikuormitusta, ja tekstin on mukailtava tätä alusta asti.

Yksi suurimmista kompastuskivistä on, että sisältöä luodaan tyhjiössä pelkkänä tekstinä ja verkkosivustoa suunnitellaan visuaalisesti ilman todellista sisältöä.

Työkalut, kuten Figma, mahdollistavat suunnittelijoiden ja sisällön kirjoittajien yhteistyön, testaamisen ja sisällön hienosäätämisen parhaimman skannattavuuden aikaansaamiseksi.

Joten kannattaa pyytää suunnitteljalta pääsyä Figmaan, ja kirjoittaa sisältöjä suoraan layouttiin. Meidän projekteissa tämä tapahtuu osana prosessia.

Milloin silmäiltävyys ei ole tavoite

Silmäiltävyys on tärkeää ensisijaisesti verkkosivuston ylätasolla, kuten etusivulla ja palveluiden pääsivuilla, joilla kävijä haluaa nopeasti yleiskäsityksen aiheesta. Mutta myös pidemmällä sisällöllä on paikkansa.

Blogiartikkelit ovat hyödyllinen sisältömuoto, kun haluamme avata monimutkaisia kokonaisuuksia seikkaperäisesti tai kertoa vain hyvää tarinaa. Tällöin lukijat odottavat käyttävänsä enemmän aikaa sisällön parissa. 

Pitkässä sisällössä lukija haluaa oppia jotain uutta ja oivaltavaa, tai vain syventyä tärkeäksi kokemaansa aiheeseen. Pitkääkin tekstiä voi keventää tai tehdä silmäiltäväksi väliotsikoilla, sitaattinostoilla tai muilla visuaalisilla korostuksilla. 

Tämä ei kuitenkaan ole itsetarkoitus: älä turhaan tunge artikkeliisi kuvapankkikuvia tai muuta sisältöä katkovaa elementtiä, jos ne eivät tue tekstiä.