Verkkosivuston hakukoneoptimointi
Hakukonenäkyvyyttä rakennetaan jo ennen verkkosivuston julkaisua, mutta se on myös jatkuvan kehityksen työtä.
Miksi hakukonenäkyvyydellä on väliä
- 83,9% ihmisistä ei koskaan vieraile hakukoneiden toisella sivulla. (Advanced Web Ranking)
- Kolme ylintä hakutulosta vie yli 63% kaikista klikkauksista. (Advanced Web Ranking)
- Yli 50% kaikesta sivustoliikenteestä tulee hakukoneiden kautta. (Smart Insights)
- Hakukoneen kautta hankitut liidit kääntyy kaupoiksi 8,58 kertaa todennäköisemmin kuin mainonnan liidi. (Search Engine Journal)
Mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivuston hakukonenäkyvyyteen
Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa sadat eri tekijät ja varsinaisten hakualgoritmien ollessa salaista tietoa, voidaan hakukoneiden virallisten ilmoitusten lisäksi ainoastaan erillisten testien kautta arvioida eri tekijöiden vaikutuksia näkyvyyteen. Tässä muutamia tekijöitä, joilla on havaittu olevan vaikutusta sivujen löydettävyyteen hakutuloksissa:
- Sivuston laadukas sisältö
- Ulkoiset linkitykset
- Sivuston tekninen toimivuus – Web Vitals
- Mobiiliystävällisyys
- Avainsanat
- Sisäiset linkitykset
- Sosiaalisen median signaalit
- Paikallisuutta korostavat tekijät
- Sivujen elementit ja niiden relevanttius sivun sisältöihin nähden (h1- ja title-otsikot)
Hakukoneoptimointi verkkosivuprojektissa
Hakukoneoptimoinnin huomiointi sivustoprojektin alkaessa
Heti projektin alkaessa käydään läpi yhdessä hakukonenäkyvyyden merkitys sivustolle. Samalla kartoitamme, mitkä teemat ja sisällöt ovat kaikista tärkeintä löytyä hakukoneista. Näin saadaan priorisoitua hakukoneoptimoinnin toimenpiteet projektin aikana ja voidaan tunnistaa mahdolliset hakukonenäkyvyyttä uhkaavat tekijät, joiden korjaaminen myöhemmin olisi huomattavasti työläämpää.
Sivuston rakenteen ja sisällön suunnittelu
Heti projektin alkaessa käydään läpi yhdessä hakukonenäkyvyyden merkitys sivustolle. Samalla kartoitamme, mitkä teemat ja sisällöt ovat kaikista tärkeintä löytyä hakukoneista. Näin saadaan priorisoitua hakukoneoptimoinnin toimenpiteet projektin aikana ja voidaan tunnistaa mahdolliset hakukonenäkyvyyttä uhkaavat tekijät, joiden korjaaminen myöhemmin olisi huomattavasti työläämpää.
Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus auttaa selvittämään mitä asiakkaasi oikeasti hakevat verkosta. Tutkimuksen avulla saadaan selvitettyä kattavasti teemoittain tärkeimpien avainsanojen ja niiden eri variaatioiden hakumäärät, kilpailutilanne sekä sivuston nykyinen sijoitus hakukoneissa.
Suoritettu avainsanatutkimus auttaa valitsemaan verkkosivuille ne liiketoiminnalle relevantit avainsanat, joita asiakkaasi käyttävät, mahdollistaen siten suuremman yleisön löytää sivujesi sisältöjen pariin. Tutkimus auttaa usein myös tunnistamaan uusia sisältöaiheita, joista kirjoittamalla saadaan tuotua entistä enemmän potentiaalisia asiakkaita sivustolle.
Lue kuinka valita oikeat avainsanat verkkosivuille
Sisällöntuotannon koulutus
Hakukoneoptimointi ei ole mitään mustaa magiaa ja hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on helpompaa kuin yleisesti luullaan. Verkkosivusisällöt tulee kirjoittaa aina lähtökohtaisesti ihmisiä varten, ja kun ihmiset tykkäävät kuluttaa ja jakaa sisältöjäsi, nousee niiden arvo myös hakukoneiden silmissä.
Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon koulutuksessa käydään läpi perusasioita, joita verkkosivusisällöissä tulee huomioida niin sivustovierailijoiden kuin hakukoneiden näkökulmasta. Koulutuksen aikana käydään myös läpi todellisia sisällöntuotannon skenaarioita, jotta koulutuksen anti saadaan konkretisoitua.
Verkkosivuston julkaisun yhteydessä tehtävät SEO-toimenpiteet
Sivuston toteutuksen yhteydessä tarkistamme, että se tukee teknisesti parhaita hakukoneoptimoinnin käytäntöjä.
Tarkastamme SEO-työkalujen avulla sivut seuraavien varalta:
- Rikkinäiset linkit
- Uudelleenohjausketjut
- Puuttuvat title- ja h1-otsikot
- Päällekkäinen sisältö
- Olennaisten kuvien puuttuvat alt-tekstit
Samalla suoritamme myös seuraavat toimenpiteet hakukonenäkyvyyden parantamiseksi:
- Asennamme sivustolle SEO-lisäosan
- Lisäämme sivuston Google Search Consoleen
- Lähetämme sivustokartat Googlelle
- Lähetämme erillisen indeksointipyynnön Googlelle uuden sivuston indeksoinnin nopeuttamiseksi
- Varmistamme, että pääsivujen otsikot ovat parhaiden käytäntöjen mukaisia
- Pääsivujen metakuvausten optimointi