Blogi

Verkkosivuston hakukoneoptimointi

Hakukonenäkyvyyttä rakennetaan jo ennen verkkosivuston julkaisua, mutta se on myös jatkuvan kehityksen työtä.

Miksi hakukonenäkyvyydellä on väliä

Mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivuston hakukonenäkyvyyteen

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa sadat eri tekijät ja varsinaisten hakualgoritmien ollessa salaista tietoa, voidaan hakukoneiden virallisten ilmoitusten lisäksi ainoastaan erillisten testien kautta arvioida eri tekijöiden vaikutuksia näkyvyyteen. Tässä muutamia tekijöitä, joilla on havaittu olevan vaikutusta sivujen löydettävyyteen hakutuloksissa:

Hakukoneoptimointi verkkosivuprojektissa

Hakukoneoptimoinnin huomiointi sivustoprojektin alkaessa

Heti projektin alkaessa käydään läpi yhdessä hakukonenäkyvyyden merkitys sivustolle. Samalla kartoitamme, mitkä teemat ja sisällöt ovat kaikista tärkeintä löytyä hakukoneista. Näin saadaan priorisoitua hakukoneoptimoinnin toimenpiteet projektin aikana ja voidaan tunnistaa mahdolliset hakukonenäkyvyyttä uhkaavat tekijät, joiden korjaaminen myöhemmin olisi huomattavasti työläämpää.

Sivuston rakenteen ja sisällön suunnittelu

Heti projektin alkaessa käydään läpi yhdessä hakukonenäkyvyyden merkitys sivustolle. Samalla kartoitamme, mitkä teemat ja sisällöt ovat kaikista tärkeintä löytyä hakukoneista. Näin saadaan priorisoitua hakukoneoptimoinnin toimenpiteet projektin aikana ja voidaan tunnistaa mahdolliset hakukonenäkyvyyttä uhkaavat tekijät, joiden korjaaminen myöhemmin olisi huomattavasti työläämpää.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus auttaa selvittämään mitä asiakkaasi oikeasti hakevat verkosta. Tutkimuksen avulla saadaan selvitettyä kattavasti teemoittain tärkeimpien avainsanojen ja niiden eri variaatioiden hakumäärät, kilpailutilanne sekä sivuston nykyinen sijoitus hakukoneissa.

Suoritettu avainsanatutkimus auttaa valitsemaan verkkosivuille ne liiketoiminnalle relevantit avainsanat, joita asiakkaasi käyttävät, mahdollistaen siten suuremman yleisön löytää sivujesi sisältöjen pariin. Tutkimus auttaa usein myös tunnistamaan uusia sisältöaiheita, joista kirjoittamalla saadaan tuotua entistä enemmän potentiaalisia asiakkaita sivustolle.

Lue kuinka valita oikeat avainsanat verkkosivuille

Sisällöntuotannon koulutus

Hakukoneoptimointi ei ole mitään mustaa magiaa ja hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on helpompaa kuin yleisesti luullaan. Verkkosivusisällöt tulee kirjoittaa aina lähtökohtaisesti ihmisiä varten, ja kun ihmiset tykkäävät kuluttaa ja jakaa sisältöjäsi, nousee niiden arvo myös hakukoneiden silmissä.

Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon koulutuksessa käydään läpi perusasioita, joita verkkosivusisällöissä tulee huomioida niin sivustovierailijoiden kuin hakukoneiden näkökulmasta. Koulutuksen aikana käydään myös läpi todellisia sisällöntuotannon skenaarioita, jotta koulutuksen anti saadaan konkretisoitua.

Verkkosivuston julkaisun yhteydessä tehtävät SEO-toimenpiteet

Sivuston toteutuksen yhteydessä tarkistamme, että se tukee teknisesti parhaita hakukoneoptimoinnin käytäntöjä.

Tarkastamme SEO-työkalujen avulla sivut seuraavien varalta:

Samalla suoritamme myös seuraavat toimenpiteet hakukonenäkyvyyden parantamiseksi: