Markkinointi ratkaisee liiketoimintasi menestyksen
Sähköpostitulvan, someähkyn ja ladattavien oppaiden keskellä unohdamme usein, että markkinointi ei ole pelkkää mainontaa ja tietoisuuden kasvattamista. Jotta ymmärrämme markkinoinnin merkityksen, meidän täytyy ottaa muutama askel taaksepäin. Markkinoinnilla on nimittäin suora yhteys liiketoiminnan menestykseen. Rohkeasti väitän, että markkinointistrategia = liiketoimintastrategia.
Asia tulee selväksi, kun tutkimme taulukkoa, johon on kerätty start-upien epäonnistumisen syitä. Start-upien tutkiminen on mielekästä, vaikka työskentelisit toimintansa vakiinnuttaneessa yrityksessä. Molemmissa tehdyt virheet ovat täsmälleen samoja, mutta isommissa yrityksissä mokat eivät ole kohtalokkaita. Ne näkyvät vain menetettyinä investointeina, epäonnistuneina kampanjoina ja haudattuina projekteina – ne eivät tapa koko yritystä. (Lähde: CB Insights)
Taulukko paljastaa, että epäonnistumisen syistä 8/10 liittyvät markkinointiin. Kyllä, 8/10. Äkkiseltään listaa katsoessa sinulle voi herätä ajatus: ”Mutta hetkinen, eihän tuolla ole kuin muutama markkinointiin liittyvä epäonnistumisen syy. Onko sattunut painovirhe?” Ei suinkaan. Virheenä on markkinoinnin määritelmän kapeus.
Ainoat taulukossa mainitut markkinoinnista riippumattomat tekijät ovat rahojen loppuminen ja väärä tiimi. Asiakasymmärryksen ja tuotekehityksen avulla markkinointi pystyy välttämään kaikki epäonnistumiseen liittyvät ongelmat.
Markkinoinnin tärkein tehtävä on asiakasymmärryksen kerääminen
Et voi tehdä tehokasta ja tuloksellista markkinointia, jollet tiedä kenelle pitää puhua, mikä vaikuttaa hänen päiväänsä, mikä saa hänet toimimaan, mitkä ovat hänen kipukohtansa tai egoa hivelevät seikat? Kykenet kyllä tekemään tyhjää promootiota, mutta siitä saat vain lyhytaikaisia ja pikaisia voittoja. Kun bluffi paljastuu, käteesi jää vaan kakkonen, seiska ja kasa feikkisähköpostiosoitteita.
Et voi eikä sinun ei kannata tehdä mitään, jos et ymmärrä asiakkaitasi. Maailman suurin vitsi on yritys, jonka arvoissa on asiakaslähtöisyys, mutta joka tuuttaa ulos sisäsiittoisia johdon lellikkituotteita, joissa ei ole huomioitu lainkaan asiakkaiden tarpeita tai hänelle suunnattuja hyötyjä. Asiakaslähtöisyys ei voi olla arvo, jos markkinointi ei toimi tulkkina asiakkaiden ja yrityksen välillä.
Taulukon kahdeksasta mokasta seitsemän ratkeaa, jos markkinointi ymmärtää asiakkaita ja käyttää tämän ymmärryksen tuotekehityksen ja liiketoiminnan rakentamiseen:
- Ei löydy tarvetta ja asiakkaiden sivuuttaminen: älä rakenna bisnestä, jos kukaan ei halua ratkaisuasi tai asiakkaat eivät ole keskiössä.
- Kilpailijat päihittävät ja huono tuote: jos et pysty tarjoamaan jotakin uutta, jota asiakkaat haluavat ja tarvitsevat, suunnitelmissa ei kannata edetä.
- Hinta/kustannustekijät ja liiketoimintamalli; oikea hinta on se, minkä asiakas on valmis maksamaan. Häntä ei kiinnosta tuotantokustannuksesi. Jos et kykene toimittamaan lisäarvoa, josta ollaan halukkaita maksamaan, ei bisneskään kannata.
- Väärä ajoitus; jos tunnet asiakkaasi, tiedät etteivät he juuri nyt halua ratkaisuasi. (Vaikka kuinka luulet olevasi Steve Jobs – ja kykeneväsi luomaan uuden kategorian ja tarpeen – et ole.)
Ainoastaan heikko markkinointi eli promootio jää tästä listasta ulos. Oikealla tuotteella, aidolla tarpeella ja täsmällisellä asiakasymmärryksellä senkin tekeminen on paljon helpompaa. Tarinan viestiminen eli “markkinointi” on vaivatonta, jos sinulla on ylipäänsä tarina kerrottavana.
Marketing Strategy Sprint blogisarja:
Osa 1. Miksi blogisarja on kirjoitettu ja kenelle se sopii
Osa 2: Markkinointi ratkaisee liiketoimintasi menestyksen
Osa 3: Marketing Strategy Sprint Canvas – yhden sivun markkinointistrategia
Osa 4: Markkinoinnin 9 kriittistä muuttujaa
Osa 5: Miten valmistautua markkinointistrategiatyöpajaan
Osa 6: Metodi: Miten luoda markkinointistrategia vaihe vaiheelta?
Osa 7: Miten muuttaa workshopin tuotokset strategiaksi?
Osa 8: Mitä markkinointistrategian jälkeen?