Blogi

Verkkosivuston julkaisu

Tämä on verkkosivuston ostamista käsittelevän sisällön 6. osa.

Edellisissä blogisarjan osissa on käsitelty verkkosivuprojektin vaiheita verkkosivujen ostamisesta niiden suunnitteluun. Tässä osassa käsitellään verkkosivujen julkaisuprosessia asiakkaan näkökulmasta.

Ennen julkaisua tehtävät toimenpiteet

Tässä vaiheessa sinulla on käsissäsi lähes julkaisuvalmis verkkosivusto. Ennen julkaisua olisi suositeltavaa tehdä vielä seuraavat toimenpiteet:

1) Hanki toteuttaja verkkosivujen oikoluvulle. Verkkosivujen oikoluku tulee aina tehdä projektin ulkopuolisen henkilön toimesta. Suunnittelija tai ohjelmoija saattaa kyetä korjaamaan muutaman räikeimmän kirjoitusvirheen, mutta ulkopuolinen henkilö voi lukea tekstin tuoreilla silmillä, ja huomaa pienimmätkin virheet.

2) Tarkista mitä ylläpidosta ja bugikorjauksesta on sovittu ja kysy toimittajalta mitä tapahtuu, jos (ja kun) bugeja ilmaantuu varsinaisen julkaisun jälkeen.

3) Pyydä palautetta sidosryhmiltä. Laajennettaessa testiryhmää myös laitekanta laajenee, ja saadaan kiinni bugeja, jotka muuten olisivat jääneet huomaamatta. 

4) Pidä huoli, että sinulla on tarjota päivittyvää sisältöä alusta alkaen. Sisällöntuotanto kannattaa aloittaa reilusti ennen julkaisua, jotta jo ensimmäisille kävijöille jää hyvä kokemus. Varmista myös, että vanhan sivun sisältö saadaan tuotua uusille sivuille.

5) Selvitä vanhan verkkosivustosi tilanne datan avulla ja pyydä tunnukset analytiikkapalveluihin. Jotta voit itse arvioida uuden sivuston toimivuutta, tulisi sinulla olla käsitys myös väistyvän sivuston suoriutumisesta, etenkin suhteessa tavoitteisiisi. Jos sinulla ei näitä ennestään ole, pyydä toimittajalta tunnukset esimerkiksi Googlen Analyticsiin, Tag Manageriin ja Search Consoleen. Vaihtoehtoisesti voit ulkoistaa tämän toimittajallesi, mikäli he tarjoavat jatkokehityksen palveluja.

Julkaisun jälkeen tehtävät toimenpiteet

1) Testaa lomakkeiden toimivuus livepalvelimella. Vaikka lomakkeiden testaaminen kuuluisi sopimukseen puolesta toimittajalle, kannattaa testiviesti tehdä myös itse. Mikään ei ole ikävämpää, kuin yhteydenottolomakkeen toimimattomuuden takia menetetty kiinnostunut asiakas.

2) Onnittele itseäsi ensimmäisen etapin saavuttamisesta. Uudet verkkosivut ovat nyt julki. Aikaa projektin aloittamisesta on mennyt useita kuukausia. Ajoittainen turhautuminen siitä, saadaanko sivuja ikinä julkaistuksi on vaihtunut hallitsemattomaan riemuun. Nyt vaan pressitiedote menemään ja kertomaan koko maailmalle, että uudet sivut on nyt julkaistu!

Vai eikö sittenkään?

Uudet verkkosivut ovat kyllä hieno asia, mutta asiakkaitasi ei kiinnosta pätkääkään kuinka paljon hikeä yrityssivujen takia on vuodatettu. 

Joitakin vuosia sitten uusista sivuista lähetettiin tosiaan pressitiedotteita. Ei enää. Todennäköisesti tiedotteita ei enää lähetetä siitä syystä, että niitä ei poiminut kukaan. “Uudet verkkosivut” ei vain ole asia, joka kiinnostaa ihmisiä.

Miten sivujen julkaisusta tulisi sitten tiedottaa maailmalle?

Ei mitenkään. Julkaisutiedotteen miettimisen sijaan sinun tulisi siirtää intressit asiakkaiden palvelemiseen mielenkiintoisella ja hyödyllisellä sisällöllä. Siis sellaisella sisällöllä, jota asiakkaasi haluavat kuluttaa ja josta on heille apua tai iloa. Kun sisällöntuotanto on saatu rullaamaan, tulisi ajatukset siirtää kohti verkkosivujen jatkuvaa kehittämistä ja markkinointia.

Blogisarjan muut osat:

Alkusanat: Blogisarja verkkosivuston ostamista suunnitteleville

Osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta

Osa 2: Verkkosivustoprojektin tarjousten vertailu ja toimittajan valinta

Osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu

Osa 4: Verkkosivuston sisällöntuotanto

Osa 5: Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen

Osa 6:  Verkkosivuston julkaisu