Verkkosivuston tarjousten vertailu ja toimittajan valinta
Tämä on verkkosivuston ostamista käsittelevän sisällön 2. osa. Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa verkkosivuston ostajan opas
Edellisessä osassa kävimme läpi verkkosivuston tarjouspyynnön laatimista. Tässä osassa tarkastelemme tarjousten vertailua.
Onneksi olkoon! Olet saanut viisi tarjouspyyntöä ja tavannut viisi toisistaan poikkeavaa toimittajaehdokasta. Hintaeroa tarjouksilla on kymmeniä tuhansia. Yhdellä tulokulma on puhtaasti markkinoinnillinen, toisella lähtökohtana on kaunis design, kolmas tarjous, se kallein, sisältää vain epämääräistä konsulttijargonia. Miten näitä sitten vertailisi?
Luojan kiitos ensimmäisessä vaiheessa luotu Excel-taulukko mahdollistaa rinnakkaisen vertailun. Jos toimittajatapaamisten ja haastattelujen vastaukset on tiivistetty Excel-tiedostoon, on tässä vaiheessa yleensä jäljellä 2-3 kandidaattia. Sitten vain pisteyttämään toimijat tarjouspyyntövaiheessa päätettyjen valintakriteerien mukaiseen järjestykseen.
Miten tehdään lopullinen valinta?
Alla on listattuna kysymyksiä, jotka auttavat sinua lopullisen valinnan tekemisessä:
- Tietääkö yritys, mikä on sen ydinosaaminen? Jos toimittaja ei ole missään vaiheessa keskustelua ehdottanut minkään osa-alueen ulkoistusta, on kyseessä joko todella iso konsernitason hartioilla varustettu toimisto, tai sitten yritys jossa tehdään vähän kaikkea – mitä nyt asiakas sattuu ostamaan.
- Ymmärtääkö yritys, että verkkosivujen tarkoitus on palvella myyntiorganisaatiotasi?
- Toimivatko henkilökemiat muidenkin henkilöiden, kuin yrityksen myyjän kanssa? Verkkosivutoimittajan tiimi saattaa näyttää paperilla todella vahvalta, mutta jos henkilökemiat eivät projektin vastuuhenkilön kanssa mene yksiin, kannattaa siirtyä seuraavaan tarjoajaan.
- Voiko yritys auttaa sinua markkinoimaan paremmin? Jos verkkosivusto on ensisijaisesti tarkoitettu markkinoinnin välineeksi, tulisi toimiston ymmärtää markkinoinnin ja tuloksellisuuden lainalaisuudet. Kysy toimistolta miten digimarkkinointi kannattaisi heidän mielestä hoitaa. Jos toimittaja nostaa esiin kumppanin, jonka kanssa on aiemmin toimittu menestyksekkäästi, on se rehellinen ja hyvä vastaus.
- Riittääkö sivustotoimittajan tekninen osaaminen? Jokainen ihminen pystyy yhdellä silmäyksellä arvioimaan kohtalaisesti yrityksen designin tasoa. Teknisen kehityksen laadun arvioiminen taas vaatii huomattavaa ymmärrystä teknologioista. Teknisen kehityksen karkean tason arvioimiseksi suosittelemme seuraavaa tekniikkaa:
- Tee itsellesi 1 kk:n tili moz.comiin. Aja finaalikandidaatin omat verkkosivut, tai heidän asiakkaansa sivusto palvelun läpi. Jos sivusto palauttaa paljon virheitä, kysy toimittajalta miksi asia on niin.
- Testaa sivustoja ilmaisilla Googlen työkaluilla.
Kun toimittajasta on päästy sopuun, on aika kääriä hihat ja ryhtyä hommiin, eli ensimmäiseksi tehdä nippu varauksia kaikkien osallisten kalentereihin.
Verkkosivuprojekti aloitetaan yleensä konsepti- ja käyttöliittymäsuunnittelulla. Näistä lisää seuraavassa blogisarjan osassa.
Blogisarjan muut osat:
Alkusanat: Blogisarja verkkosivuston ostamista suunnitteleville
Osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta
Osa 2: Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu ja toimittajan valinta
Osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu
Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto
Osa 5: Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen