Julkaisujärjestelmien nykytila B2B-yrityksissä 2023
Mitä julkaisujärjestelmiä Suomen B2B-kentässä käytetään? Tässä tekstissä käydään läpi julkaisujärjestelmien nykytilaa ja trendejä. Julkaisujärjestelmien maailma on jatkuvassa muutoksessa. Aiemmin dominoivat toimistojen omat suljetut järjestelmät, mutta avoimen lähdekoodin järjestelmien, kuten Joomla, Drupal ja WordPress, tullessa markkinoille tilanne alkoi muuttua. Viime vuosina WordPress on vallannut markkinaa entisestään ja Joomla kadonnut lähes jäljettömiin.
Tämän datan takana on Vainu, joka auttoi meitä julkaisemaan vastaavan katsauksen jo vuonna 2022. Nyt dataa on onnistuttu tarkentamaan vielä entisestään. Lopputuloksena otoksessa on yhteensä 13 869 B2B-sivustoa 1-100M liikevaihtoluokassa, joista pystyttiin todentamaan, mikä julkaisujärjestelmä siellä on taustalla.
Kuten aiempinakin vuosina, tarkastelemme julkaisujärjestelmiä B2B-markkinointitiimin näkökulmasta. Markkinoijat odottavat sivustoilta seuraavia asioita:
- Sivuston muokkailtavuus
- Sisällönhallinnan sujuvuus
- Hakukonenäkyvyys
- Visuaalisuus ja moderni ilme
- Suorituskyky
- Konversioita eli suoremmin sanoen niitä kuuluisia liidejä.
Markkinaosuudet 2023
B2B-verkkosivustojen* markkinajakauma näyttää vuonna 2023 seuraavalta:
*B2B-verkkosivustojen markkinajakauma 1-100M liikevaihtoluokassa. Datan takana Vainu.
- WordPress: 67.8% (2022: 72.5%)
- Hubspot CMS: 4.3% (2022: 3.2%)
- Microsoft ASP.NET: 4.1% (2022: 4.4%)
- Drupal: 3.6% (2022: 3.7%)
- Wix: 2.7% (2022: 2.1%)
- Episerver: 1.6% (2022: 1.0%)
- Squarespace: 1.6% (2022: 1.3%)
- Joomla: 1.6% (2022: Ei mainittu)
- Webflow: 1.2% (2022: Ei mainittu)
- Muut: 11.4%
Tämän perusteella voidaan tehdä muutamia havaintoja:
WordPress: Edelleen oman kategoriansa valtias ja pitää kiinni valta-asemastaan. Ei merkittävää muutosta aiempiin vuosiin.
HubSpot CMS: HubSpotin kasvu jatkuu, mikä viestii, että yritykset etsivät yhä integroituneempia ratkaisuja markkinointiinsa. HubSpot on myös uudistetulla CMS:llään päässyt irti vanhasta maineestaan ja on erittäin relevantti vaihtoehto julkaisujärjestelmäksi B2B-markkinointisivustoille.
Drupal: Asema vaikuttaa hieman hiipuvan B2B-kentässä. Drupal ei ole se ketterin vaihtoehto varsinkaan B2B-markkinointisivustoihin.
Suljetut SaaS-järjestelmät: Vuonna 2022 mainittiin, että suljetut järjestelmät ovat tehneet paluuta SaaSien muodossa. Tämä trendi näyttää jatkuvan vuonna 2023, kun otetaan huomioon esimerkiksi Wixin ja Squarespacen kasvu. Kasvu on kuitenkin maltillista.
Jos harkitset tällä hetkellä verkkosivustosi päivittämistä, käy lukemassa lisää WordPress– tai HubSpot-verkkosivuista. Mikäli sivuston uusiminen on ajankohtaista, kannattaa tutustua myös miten Verkkosivustoprojekti menee käytännössä.
Voit myös tsekata vuoden 2022 katsauksen täältä.