Verkkosivujen sisällöntuotanto
Tämä on verkkosivuston ostamista käsittelevän sisällön 4. osa. Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa verkkosivuston ostajan opas
Edellisissä osissa olemme tutustuneet mm. verkkosivuprojektin kilpailuttamiseen, oikean kumppanin valintaan ja verkkosivuprojektin aloittamiseen asiakkaan näkökulmasta. Tässä osassa käydään läpi verkkosivujen tilaajan puolesta eniten resursseja vaativaa vaihetta – verkkosivujen sisällöntuotantoa.
Laadukas sisältö on hyvää asiakaspalvelua
Vaikka “sisältö on kuningas” lausahduksen keksimisestä on jo 20 vuotta, ja “sisältömarkkinointi” on tämän hetken kuumin buzzword, ei sisällön tärkeyttä verkkosivujen suunnittelussa voi korostaa liikaa.
Sanotaan se siis vielä mahdollisimman selkeästi: Paraskaan web design ei pelasta sivustoa, jonka sisältö jää haaleaksi. Verkkosivut ilman asiakkaidesi ongelmia ratkovaa, puhuttelevaa ja johdonmukaista sisältöä ovat hyödyttömät.
Yrityksesi verkkosivut ovat ensikädessä asiakastasi varten. Oman erinomaisuuden ja pitkän historian korostamisen sijaan sisällössä tulee keskittyä asiakkaaseen, hänen ongelmiinsa ja niiden ratkomiseen. Sisällön tehtävä on (lähes aina) tuottaa asiakkaalle tunne, että voit auttaa häntä. Sen jälkeen hän haluaa vielä varmistuksen, että voit oikeasti auttaa häntä, koska olet auttanut onnistuneesti jo muita.
Miksi sisällöntuotanto vie vaiheista eniten resurssejasi?
On olemassa yksi taho, joka tuntee liiketoimintasi paremmin kuin kukaan muu. Se olet sinä itse. On apunasi sitten kuinka kova sisältöstrategiatoimisto tai copywriter tahansa, on heidän roolinsa sisällöntuotannossa lähinnä fasilitoiva ja tukeva.
Ennen kuin ammattikirjoittaja voi ottaa vastuuta sisällöntuontannosta, pitää hänen tutustua mm. liiketoimintaasi, asiakkaisiisi ja kilpailijoihisi. Tekstisisällön kirjoittaminen on lisäksi työlästä – kirjoittamiseen kuluvan ajan tulee helposti aliarvioineeksi. Veikkaan, että tämänkin postauksen päätyminen verkkosivuille oikoluettuna kestää tunteja arvioitua pitempään.
Tiivistettynä sisällöntuottajan tehtävä on:
- kaivaa haastattelemalla ja fasilitoimalla esiin se, mitä haluat verkkosivuilla sanoa
- määrittää kanssasi tyyli “tone of voice”, jolla haluat sen sanoa
- suodattaa kaikesta materiaalista sisällön ensimmäiset versiot
- varmistaa sinulta (unelmatilanteessa sivuston kohderyhmältä), että tämä todella on sellaista sisältöä, mitä sivuillasi kannattaa ja voi julkaista
- editoida ja oikolukea tekstit useaan kertaan ennen julkaisuaLähtötilanne verkkosivujen sisällöntuotantoon
Lähtötilanne verkkosivujen sisällöntuotantoon
Jos eläisimme ideaalimaailmassa, olisi sinulla heti verkkosivuprojektin alusta asti käytössäsi uunituore sisältöstrategia sekä kokenut sisällöntuottaja. Sisältöstrategiassa olisi valmiiksi priorisoitu tärkeimmät viestit kohderyhmittäin ja rakennettu sisältöpolut, jotka kattavat kaikki kosketuspisteet sosiaalisesta mediasta tarjouksiin. Sisällöntuottajalla taas olisi jo hyvä käsitys uuden verkkosivun tulevasta sisällöstä.
Käyttöliittymäworkshopissa sisältöstrategia olisi yhdessä sisältövastaavan ja suunnittelijan kanssa muutettu rautalankamalliksi uudesta verkkosivusta. Kehuja olisi lennellyt puolin ja toisin, ja yläfemmat läpsyisivät ilmassa.
Todellisuudessa sinulla on kuitenkin käytettävissäsi:
- Vanhat tuote-esitteet, joiden tekijää kukaan ei muista
- Vanhan verkkosivusi päivittämätön sisältö
- Markkinointiseminaarissa vierailleelta toimitusjohtajalta tullut sähköposti otsikolla: “Sisältömarkkinointi on aloitettava nyt”
- Vapaa-aikasi
Toisin sanoen, sisältö on jopa suurissa web-toteutuksissa välillä hylkiön roolissa. Yritys, jolla ei aiemmin ole ollut prosessia sisällöntuotantoon törmää vaikeuksiin poikkeuksetta. Johdon mielipide tuotettavasta sisällöstä, on yleensä mutinaa “hyvästä sisällöstä”. Varsinaista kirjoitustyötä tekevä ei todellisuudessa tiedä, mitä tuo hyvä sisältö tarkoittaa.
Viisi vinkkiä verkkosivujen sisällöntuotantoon
Seuraavaksi tarjoamme viisi vinkkiä, jotka auttavat sinua sisällöntuotannon hahmottamisessa.
1. Ota ammattilainen avuksesi jo alkumetreillä. Ammattimainen sisällöntuottaja pystyy haastattelujen avulla luomaan selväsanaista sisältöä niistäkin aiheista, joista maallikko ei ymmärrä mitään.
2. Valmistaudu vastaamaan sisällöntuottajan kysymystulvaan. Jos sisällöntuottaja loihtii sisällöt omasta päästään, ovat ne 99% todennäköisyydellä aivan jotain muuta mitä pitäisi.
3. Tee sisältötyötä yhdessä ja yhtä aikaa suunnittelijan kanssa. Sisällöntuottaja saa nopeasti tarvitsemaansa palautetta ja vastaukset lisäkysymyksiinsä, näin hän osaa käyttää aikansa tehokkaasti.
4. Teetä käännökset ammattilaisella. Säästät aikaa, maineesi ja usein myös rahaa, kun käännöstyö tulee kerralla hoidettua kunnolla maaliin.
5. Pyydä asiakkaasi mukaan sisältöprosessiin. Hän tietää millaista sisältöä sivuillanne tulisi olla, ja millaista ei. Myös asiakastyytyväisyystutkimukset ja -palautteet sekä referenssiasiakkaiden haastattelut ovat kullanarvoisia sisällöntuottajalle, kaiva ne esiin.
Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastellaan verkkosivujen teknistä kehittämistä ja testausta.
Blogisarjan muut osat:
Alkusanat: Blogisarja verkkosivuston ostamista suunnitteleville
Osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta
Osa 2: Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu ja toimittajan valinta
Osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu
Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto
Osa 5: Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen