Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen
Tämä on verkkosivuston ostamista käsittelevän sisällön 5. osa. Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa verkkosivuston ostajan opas
Artikkelisarjan aiemmissa osissa on käsitelty vaiheita verkkosivuhankinnan kilpailuttamisesta käyttöliittymäsuunnitteluun ja sisällöntuotantoon. Tässä osassa tarkastellaan lyhyesti verkkosivun teknisen kehittämisen vaihetta.
Tekniikka on useimmiten tiimipeliä
Juna on kääntynyt. Tässä vaiheessa suurin osa asiakkaan kanssa tehtävästä suunnittelusta on jo takanapäin. Jos verkkosivuprojektin ensimmäiset vaiheet on ostettu esimerkiksi mainostoimistolta, teknisen kehittämisen vastuun ottaa yleensä toinen toimija, esimerkiksi digitoimisto. Jos taas projekti on ostettu yritykseltä, joka hoitaa verkkosivuprojektin alusta loppuun, jatketaan projektia niin kuin alkuperäisessä suunnitelmassa on sovittu.
Teknisen kehityksen aikana asiakkaan rooli vie projektin laajuudesta ja toimittajan prosessista riippuen yleensä vähemmän aikaa kuin aiemmat vaiheet. Pienemmissä projekteissa tekninen kehitys voi edetä suunnitelman mukaisesti ilman kontaktia asiakkaaseen, mutta laajemmissa projekteissa pallo tulee teknisten rajoitteiden myötä välillä takaisin asiakkaalle ja sidosryhmille.
Kannattaakin sopia vähintään muutama tarkastuspiste projektisuunnitelmaan projektin koosta riippumatta. Osaavalla kehittäjältä tulee tässä vaiheessa erinomaisia kysymyksiä ja ehdotuksia siitä miten sivuston ylläpito tulisi rakentaa.
Miten varmistan, että tekninen kehittäminen on laadukasta?
Paras tapa, jolla voit vaikuttaa teknisen kehityksen onnistumiseen, on tehdä kilpailutusvaiheen taustatyö ja toimittajasopimus kunnolla.
Listasimme muutamia keinoja, joilla voidaan lisätä teknisen toteutuksen onnistumisen edellytyksiä.
- Varmista, että sivuston testaaminen yleisimmillä laitteilla ja selaimilla kuuluu sopimukseen.
- Varmista, että sopimuksessa on sovittu bugien korjaamisesta.
- Varmista, että sivusto toteutetaan teknisesti hakukoneystävälliseksi.
- Jos kyseessä on laaja toteutus, kannattaa projekti tehdä käyttäen ketteriä menetelmiä.
- Sivuston suorituskykyä voi mitata esimerkiksi Googlen Pagespeedillä (tämä ei ole yksiselitteinen mittari, sillä visuaalisesti vaikuttavat ratkaisut ja markkinointia mahdollistavat seurantakoodit hidastavat sivustoa).
Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastellaan verkkosivujen julkaisua ja palautteen keräämistä verkkosivuista.
Blogisarjan muut osat:
Alkusanat: Blogisarja verkkosivuston ostamista suunnitteleville
Osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta
Osa 2: Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu ja toimittajan valinta
Osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu
Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto
Osa 5: Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen