Blogi

Verkkosivuston tarjousten vertailu ja toimittajan valinta

Tämä on verkkosivuston ostamista käsittelevän sisällön 2. osa. Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa verkkosivuston ostajan opas

Edellisessä osassa kävimme läpi verkkosivuston tarjouspyynnön laatimista. Tässä osassa tarkastelemme tarjousten vertailua.

Onneksi olkoon! Olet saanut viisi tarjouspyyntöä ja tavannut viisi toisistaan poikkeavaa toimittajaehdokasta. Hintaeroa tarjouksilla on kymmeniä tuhansia. Yhdellä tulokulma on puhtaasti markkinoinnillinen, toisella lähtökohtana on kaunis design, kolmas tarjous, se kallein, sisältää vain epämääräistä konsulttijargonia. Miten näitä sitten vertailisi?

Luojan kiitos ensimmäisessä vaiheessa luotu Excel-taulukko mahdollistaa rinnakkaisen vertailun. Jos toimittajatapaamisten ja haastattelujen vastaukset on tiivistetty Excel-tiedostoon, on tässä vaiheessa yleensä jäljellä 2-3 kandidaattia. Sitten vain pisteyttämään toimijat tarjouspyyntövaiheessa päätettyjen valintakriteerien mukaiseen järjestykseen.

Miten tehdään lopullinen valinta?

Alla on listattuna kysymyksiä, jotka auttavat sinua lopullisen valinnan tekemisessä:

Kun toimittajasta on päästy sopuun, on aika kääriä hihat ja ryhtyä hommiin, eli ensimmäiseksi tehdä nippu varauksia kaikkien osallisten kalentereihin.

Verkkosivuprojekti aloitetaan yleensä konsepti- ja käyttöliittymäsuunnittelulla. Näistä lisää seuraavassa blogisarjan osassa.

Blogisarjan muut osat:

Alkusanat: Blogisarja verkkosivuston ostamista suunnitteleville

Osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta

Osa 2: Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu ja toimittajan valinta

Osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu

Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto

Osa 5: Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen

Osa 6:  Verkkosivujen julkaisu